logo

کد خبر : 1131
تاریخ خبر : 1402/02/20
تابستان، فصلِ نهضت مردمی بهسازی مدارس
در همایش تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز مازندران عنوان شد:

تابستان، فصلِ نهضت مردمی بهسازی مدارس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از نهضت مردمی بهسازی مدارس در تابستان امسال خبر داد.

حسین احمدی

به گزارش چامه شمال، دکترحمیدرضا خان‌محمدی در بیست‌وچهارمین همایش تجلیل از 500 نفر از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار استان مازندران در اردوگاه دانش‌آموزی بادله ساری اظهار کرد: ۲۹ هزار مدرسه در کشور به بهسازی، بازسازی و شاداب سازی نیاز دارند که تلاش می‌شود با اجرای نهضتی مردمی در تابستان امسال بخشی از این نیازها با مشارکت آحاد مردم برطرف شود.

وی افزود: در نهضت مردمی بهسازی، بازسازی و شاداب‌سازی مدارس که از تابستان امسال آغاز می‌شود همه مردم چه بصورت مالی و چه با تخصص‌های مورد نیاز مانند بنایی، نجاری، جوشکاری و هر حرفه و اقدام مرتبط با فضای مدارس می‌توانند همراهی کنند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور یادآور شد: این طرح به طور کامل با رویکرد مردمی طراحی شده و انجام می‌شود و از گروه‌های جهادی نیز دعوت می‌کنیم که در این طرح همراه شوند.

خان‌محمدی با اشاره به اهمیت نقش خیرین مدرسه‌ساز در توسعه زیرساخت‌های آموزشی کشور خاطرنشان کرد: ما خیرین مدرسه‌ساز را در جریان مهم مدرسه‌سازی، قله‌های ایثار و گذشت و بخشش می‌دانیم.و از همه خیرین مدرسه‌ساز در کشور بویژه خیرین مدرسه‌ساز مازندران که از سرآمدان مدرسه‌سازی در استان‌ها هستند سپاسگزاریم که بار مهمی از وظیفه دولت را ایثارگرانه به دوش می‌کشند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدیم که مجامع خیرین مدرسه‌ساز باید انشعاب‌های شهرستانی هم داشته باشند تا این جریان مهم تقویت شود‌. هر چقدر کار بزرگ مدرسه‌سازی و این جریان به اجزای کوچک‌تر در سطوح شهرستانی تبدیل شود توان تبدیل جریان مدرسه‌سازی به جهاد مدرسه‌سازی افزایش می‌یابد.

خان‌محمدی به مشارکت قابل قبول خیرین مدرسه‌ساز در مازندران اشاره و افزود: از ۱۴۰ پروژه فعال مدرسه‌سازی مازندران، ۸۰ پروژه توسط خیرین در حال اجراست که نقش مهم و اثرگذار این عزیزان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سطح کشور نیز ۵۰ درصد کلاس‌ها مشارکتی ساخته می‌شود، ادامه داد: عزم دولت برای افزایش همراهی با خیرین مدرسه‌ساز جدی است و در برنامه هفتم توسعه نگاه بسیار ویژه و همه‌جانبه‌ای به مدرسه‌سازی و تکریم و همراهی خیرین شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: مقرر شد برای کمک به مدرسه‌سازی در کشور طی دو سال از منابع اعتباری مختلف مانند متمم سفر ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، مولدسازی، طرح جهش تولید مسکن  و منابع مشارکتی و خیری مجموعاً حدود چهار هزار میلیارد تومان تامین شود تا بخشی از مشکلات حوزه زیرساخت‌های آموزشی حل شود.

خان‌محمدی با تاکید بر لزوم معرفی خیرین مدرسه‌ساز به دانش‌آموزان و خانواده‌ها، گفت: پیشنهاد می‌کنم اولیاء مدارس گزارش عملکرد مدرسه‌های خیرساز را به خیرین ارائه دهند. عکس و زندگینامه خیرین در مدرسه‌های خیرساز مشارکتی نصب شود. با این کار خیرین بین دانش‌آموزان هویت پیدا می‌کنند‌. این بهترین و راهبردی‌ترین اقدام برای ترویج کار خیر است.

وی هماهنگی در تعیین نقاط ساخت مدارس خیرساز را نیز یکی از ضرورت‌ها برای کمک به عدالت آموزشی عنوان کرد و افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که در مناطق پرتراکم و نیازمند فضای آموزشی مدارس ساخته شوند تا به تحقق عدالت آموزشی کمک شود. ضمن اینکه لازم است به ساخت مجتمع‌های بزرگ مانند مدرسه چندساحتی شهید سلیمانی ساری که اخیراً افتتاح شد نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

مدرسه یاری به موازات مدرسه سازی مورد توجه باشد

همچنین رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: به موازات اهمیتی که مدرسه‌سازی دارد باید به امر مهم مدرسه‌یاری و جلب مشارکت مردمی برای امور جاری مدارس نیز توجه ویژه‌ای شود.

دکتر ناصر قفلی اظهار کرد: آموزش و پرورش رکن اساسی کشور است و برای توسعه این حوزه مهم باید همه عزمی جزم داشته باشیم و خیرین مدرسه‌ساز نیز در این زمینه پیشگام هستند.

وی افزود: خیرین مدرسه‌ساز کشور در این شرایط دشوار اقتصادی و در سالی که انواع دسیسه‌های داخلی و خارجی برای آسیب به کشور رقم خورد میزان مشارکت‌شان برای مدرسه‌سازی را به دو برابر افزایش دادند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به افزایش نیاز فضای آموزشی در کشور به دلایل مختلف گفت: ورود صدها هزار کودک افغانی به کشور، خشکسالی و مهاجرت‌ها از مناطق جنوبی به مناطق مرکزی و شمالی سبب شده عدالت آموزشی در برخی مناطق کشور خدشه‌دار شود. برای رفع این مشکل باید بخش دولتی نیز همراه با خیرین بیش از پیش پای کار باشد.

قفلی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای رفع کاستی‌های موجود در حوزه فضای آموزشی نیاز داریم که معتقدیم بخشی از آن را دولت می‌تواند با فروش املاک مازاد آموزش و پرورش تامین کند.

وی تصریح کرد: البته مدرسه‌سازی یک بخش از کار است و باید به پس از آن نیز توجه داشت. ما در بخش توسعه فضای آموزشی و تحقق عدالت آموزشی به مدرسه‌یاری هم نیاز داریم. در این مسیر نباید از کمک‌های کوچک مردمی برای مدرسه‌یاری غافل شویم که امیدواریم این امر در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد.

مدرسه‌سازی نهادینه کردن فرهنگ مشارکت اجتماعی است

در پایان استاندار مازندران گفت: مدرسه‌سازی صرفا انفاق مالی نیست، بلکه یک نوآوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. نباید اقدام خیرین مدرسه‌ساز را صرفا بخششی مالی بدانیم. این جریان راهی برای رشد استعدادهای انسانی در جامعه است که ارزشی فراتر از بُعد مالی دارد.

حسینی‌پور افزود: اگرچه به فضای آموزشی نیاز داریم، اما بیش از آن که به مدرسه‌سازی نیازمند باشیم به نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در مسائل اساسی جامعه نیازمندیم.

رئیس شورای آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: خیرین بیش از این‌که از نظر مادی اثرگذار باشند، در فرهنگ مشارکت‌سازی اقشار مختلف جامعه نقشی اساسی دارد و برای این ارزشمندی نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد. بسیاری از سیاستگذاران و عناصر موثر اجتماعی با هزینه‌های گزاف نتوانستند چنین اثری را در جامعه بگذارند که خیرین مدرسه‌ساز برای ترویج و گسترش این فرهنگ مشارکت در جامعه به جا گذاشتند.

حسینی‌پور ادامه داد: ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی را باید از همین مدارس آغاز کنیم. حتی خوب است که در متون درسی سرفصل‌هایی در رابطه با این اقدام قرار داده شود و نسل جدید را در زمینه اثرگذاری این فرهنگ موثر آگاه کنیم.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: همان‌طور که اجزای مختلف جامعه از جمله اقتصاد ما در حال رشد و توسعه است، اشاعه فرهنگ مدرسه‌سازی را باید متناسب با رشد جامعه ترویج کنیم. تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز باید به اشکال مختلف از جمله رسانه‌ای و سازمانی به طور مستمر انجام شود تا مصادیق بارز این اندیشه و جریان اثرگذار برای جامعه تبیین شود.

انتهای پیام/