مازندران از چاقی، پیری و دیابت رنج می برد
هشدار متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

مازندران از چاقی، پیری و دیابت رنج می برد

تغییر سبک زندگی و ابتلا به شهرنشینی سبب شده که انسان امروز با انواع و اقسام بیماری ها دست و پنجه نرم کند. یکی از بیماری هایی که سبک زندگی امروز موجب آن شده، دیابت است که انسان های زیادی را درگیر خود کرده است.

به گزارش چامه شمال، پژوهش ها نشان می دهد، چاقی یکی از عوامل مهم ابتلا به  دیابت است و با توجه به اینکه مازندران چاق ترین استان کشور است، بیشتر از سایر استان ها از دیابت رنج می برد.

سالمندی مازندران هم مزید بر علت شده و فراوانی دیابت در مازندران بیشتر رخ نمایان کرده است.

علاوه بر اینکه تحرک و ورزش در عدم ابتلا به دیابت موثر هستند، تشخیص به هنگام این بیماری بسیار موثر بوده و می توان آن را به خوبی کنترل و مهار کرد.

مازندران مبتلا به دیابت است

از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان یک نفر دیابت دارد و بیش از ۹۰ درصد دیابت نوع 2 دارند که تقریباً نیمی از آنها هنوز تشخیص داده نشده است.

در بسیاری از موارد، دیابت نوع 2 و عوارض آن را می توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد. هنگامی که دیابت به موقع تشخیص داده و درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

برای افراد در معرض خطر دیابت نوع 2، دانستن خطر و اقداماتی که باید برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع انجام دهند، ضروری است.

برای افراد مبتلا به دیابت، آگاهی و دسترسی به اطلاعات صحیح و بهترین داروها و ابزارهای موجود برای حمایت از خودمراقبتی و به تاخیر انداختن یا جلوگیری از عوارض، حیاتی است.

مازندران بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود و از سوی دیگر داده های آماری نهادهای متولی امر بیانگر این است که روند پیری جمعیت مازندران حدود سه دهه آینده آنچنان گریبانگیر این استان خواهد شد که در آن زمان چهره های پیر بیشتری به نسبت چهره های جوانان، نوجوانان و میانسال را در جامعه شاهد خواهیم بود.

سرعت پیری جمعیت مازندران هم اکنون آنچنان بالاست که میانگین های کشوری را در نوردیده است به طوریکه میانگین جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۰ درصد است و این رقم در استان ۱۵ درصد است و متاسفانه مازندران در این حوزه جزو استان عنوان دار کشور به شمار می رود و با نگاهی به آمارهای موجود این مساله دور از ذهن نیست که ناقوس پیرترین استان های برای چند سال آینده مطمنا برای مازندران نواخته خواهد شد.

سبک زندگی؛ مساله این است

دیابت نوع 2 بیش از ۹۰ درصد از کل دیابت را تشکیل می دهد. چندین مرحله وجود دارد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام داد. عادات غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک مرتبط با شهرنشینی از عوامل رایجی هستند که در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شامل یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم است. حفظ وزن سالم بسیار مهم است زیرا اضافه وزن وچاقی خطر را افزایش می دهد. حتی یک کاهش وزن کوچک می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

غربالگری ها و معاینات منظم، به ویژه برای افرادی که یک یا چند عامل خطر را دارند، می تواند علائم اولیه را تشخیص دهد و به افراد کمک کند تا تغییرات لازم را برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 انجام دهند.

دیابت؛ بیماری مزمن و چند وجهی

در کشور ما حداقل بیش از 14 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان بیش از 7 و نیم میلیون نفر برآورد می شود. همچنین حدود 75 درصد افراد دیابتی کشور از بیماری خود آگاه هستند. برای افراد مبتلا به دیابت، آگاهی و دسترسی به اطلاعات صحیح و بهترین داروها و ابزارهای موجود برای حمایت از خودمراقبتی برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از عوارض حیاتی است.

دیابت بیماری مزمن و چند وجهی که اثرات آن بعد از چند سال از ابتلا به بیماری و رعایت نکردن نکات خود مراقبتی لازم اعضای حیاتی قلب، ‌ کلیه، ‌چشمان و اعصاب را درگیر خود می کند و در هر مرحله به قسمتی از اعضای بدن آسیب زده و باعث از دست رفتن عضو و در نهایت مرگ بیمار می شود.

کارشناسان بهداشت و درمان هشدار می دهند که با گسترش روزافزون عوامل خطرآفرین مانند فشار خون بالا، ‌چاقی، اضافه وزن و ‌چربی خون بالا، دیابت به یک بیماری با تعداد زیادی مبتلا در جهان و به چالشی مهم برای بخش سلامت مبدل شده است و بیم آن دارند که در سال های نه چندان دور در صورت رعایت نکردن نکات لازم برای شناسایی و پیشگیری، حرکت چراغ خاموش این بیماری و عوارض ناشی از آن به مرحله بحرانی برسد.

دیابت به عنوان یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر و بیماری در سراسر جهان، بار اقتصادی سنگینی بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کند. بنابراین انجام مداخلات مبتنی بر جمعیت به منظور پیشگیری از بروز دیابت، افزایش تشخیص زودرس، تغییر در شیوه زندگی و استفاده از مداخلات دارویی جهت جلوگیری یا تأخیر در پیشرفت عوارض ناشی از بیماری بسیار حائز اهمیت است.

البته نکته امیدوارکننده درباره دیابت این است که این بیماری با روش‌های پیشگیرانه و درمانی قابل مهار است. سازمان بهداشت جهانی نیز در هدف‌گذاری‌های خود ابراز امیدواری کرده که شیوع آن تا سال ۲۰۲۵ میلادی متوقف شود.

هر آنچه از دیابت باید بدانید

سه نوع دیابت وجود دارد و در فرد مبتلا به دیابت گلوگز یا قند خون نمی تواند به سلول ها برسد و سطح آن در خون افزایش می یابد و با گذشت زمان آسیب های جدی به قلب، عروق، ‌ چشم ها، کلیه ها و اعصاب وارد می شود.

در دیابت نوع یک که معمولا از دوران کودکی آغاز می شود، بر اثر کمبود تولید انسولین در بدن بوجود می آید و کنترل آن تنها با مدیریت روزانه انسولین میسر است. این نوع از دیابت با دانش کنونی بشر قابل پیشگیری نیست و به بیمار توصیه می شود که مدارا کند. علایم این نوع بیمارش شامل دفع بیش از حد ادرار، احساس تشنگی و گرسنگی مکرر، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است.

دیابت نوع ۲ شکلی از دیابت به دلیل شیوه نادرست زندگی بوجود می آید و معمولا ناشی از تحرک و اضافه وزن است تا سال ها پیش این نوع دیابت فقط در بزرگسالان دیده می شد ولی در زمان حاضر سیل آن به کودکان نیز رسیده است و توجه به شیوه زندگی سالم تنها راه کنترل این معضل عمومی است.

چاقی، چربی خون و فشار خون بالا و فرد نیز سابقه ابتلای اعضای خانواده به این بیماری به عنوان عوامل تاثیر گذار ابتلا به این نوع دیابت است و تشنگی فراوان، تکرر ادرار، بی حسی، بی حوصلگی، عصبی بودن ایجاد زخم و دیر التیام یافتن آن از جمله علائم بیماری است و در صورت درمان نکردن و انجام مراقبت های بهداشتی لازم باعث می شود که فرد به سمت نابینایی، نارسایی کلیوی، ‌سکته مغزی و قطع عضو پیش برود.

دیابت نوع سوم که دیابت بارداری نیز به آن می گویند در سه تا پنج درصد زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد و پس از پایان بارداری بیماری برطرف می شود و یا در بارداری های بعدی بروز می کند.

دیابت گرچه تا آخر عمر با فرد بیمار همراه است اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی و زندگی می تواند در کیفیت زندگی فرد تاثیرگذارد و زندگی بدون درد و رنج ناشی از دست دادن اعضای حیاتی بدن همچون کلیه و دیالیز شدن را سپری کنند.

مازندران در صدر

چاقی و اضافه وزن، بالا رفتن سن و سالمندی جمعیت از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند شیوع بیماری مزمن دیابت در جامعه به شمار می رود که مازندرانی‌ها با این چالش آشنایی کاملی دارند چراکه رتبه نخست شیوع این بیماری در کشور برای آنها است.

در حال حاضر بیماری های غیرواگیر از مهم ترین معضلات نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما محسوب می شود.

در کشور ما بیش از 7 و نیم میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل بیشتر از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می برند و حداقل ۷۵ درصد آنان از بیماری خود آگاه هستند.

مازندرانی ها به دلیل اینکه گرفتار دیگر عوامل تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری قرار دارند از نظر میزان شیوع ابتلا حدود ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند.

در این ارتباط دکتر عباس علیپور کارشناس بهداشتی با اعلام وضعیت ابتلای بالای مازندرانی ها به دیابت، گفت: چاقی به همراه پیری جمعیت و سالمندی استان باعث شده در زمینه شیوع این بیماری رتبه اول در کشور را داشته باشیم.

وی افزود: مازندران از نظر میزان شیوع دیابت رتبه اول کشور را دارد و 19 و 8 دهم درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به این بیماری مبتلا هستند و البته وضعیت ناخوشایند این بیماری در استان به همین جا ختم نمی شود.

علیپور ادامه داد:‌ همچنین مازندران به دلیل دارا بودن رتبه دوم چاقی و اضافه وزن کشور رتبه ششم شیوع پیش‌دیابتی کشور دارد و ۲۹ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان در معرض ابتلا به این بیماری در آینده قرار دارند.

این متخصص سلامت ادامه داد: ‌در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی درشهرستانهای تحت پوشش این دانشگاه شناسایی شده‌اند.

وی اعلام کرد: از مجموع یک میلیون و ۷۷۰ هزار شهروند زیر پوشش بالای ۳۰ سال ۲۰۰ هزار و ۳۵۲ بیمار دیابت نوع ۲ شناسایی شد که 11 و 3 دهم درصد جمعیت استان را شامل می شود.

علیپور اظهارداشت: در حال حاضر مازندران جزو ۲ استان اول کشور از حیث پیری جمعیت است که به باور صاحبنظران با تداوم افول ازدواج و فرزندآوری و افزایش اقشار سالمند چالش های اجتماعی قابل توجهی طی چند دهه آینده گریبان‌گیر این دیار خواهد شد.

70 درصد مازندرانی ها اضافه وزن دارند

کارشناس بهداشت و سلامت در این ارتباط گفت: ۷۰ درصد مردم این استان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این خود عاملی برای افزایش بیماری های غیرواگیر به شمار می رود و در ارزیابی های صورت گرفته این تعداد از افراد بالای ۱۸ سال مازندران دچار چنین وضعیتی هستند.

وی همین میزان چاقی در بانوان مازندران را بیشتر از آقایان اعلام کرد و گفت: زنان به دلیل اینکه بیشتر پیرو سبک زندگی شهرنشینی قرار گرفتند شاهد چنین وضعیتی از نظر چاقی در آنها هستیم.

علیپور گفت: بررسیهای اپیدمیولوژیک بیانگر این است که دلیل شیوع بالای دیابت در مازندران، پیری جمعیت، طول عمر مناسب افراد دیابتیک به علت مراقبت و درمان مطلوب، تغذیه نامناسب، چاقی و اضافه وزن و کم تحرکی است.

دیابت، علت اول و آخر نارسایی کلیه

فرهاد غلامی فوق تخصص نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خبرنگار ما گفت: دو علت مهم برای نارسایی کلیه ها یا مرحله نهایی بیماری کلیه یکی دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالان دیگری فشار خون بالاست و زمانی که این این بیماری ها با درمان مراقبت شوند، بیماری های کلیه مرتبط با آنها می توانند پیشگیری شوند یا سرعت آنها کاهش یابد.

این فوق تخصص نفرولوژی نارسایی کلیه ها را با علایمی نامحسوس نظیر بالا رفتن کراتین در خون و فشار خون بالا ذکر کرد و گفت: با انجام آزمایش های خون و ادرار برای اندازه گیری کراتین به عنوان ماده ای که به وسیله کلیه های سالم از خون خارج می شود، می توان بیماری را تشخیص داد.

غلامی افزایش آگاهی در مورد کلیه های، غربالگری تمام بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، تشویق رفتارهای پیشگیرانه را فعالیت های ضروری و لازم برای کنترل بیماری نارسایی کلیه در جامعه عنوان کرد.

ورزش؛ داروی موثر

هرچه فعالیت بدنی افزایش یابد برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 خوب است. شما باید حداقل 120 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط تا شدید مانند پیاده روی، دویدن، شنا یا دوچرخه سواری که در هفته در فواصل منظم را به عنوان هدف قرار دهید.

زمان انجام فعالیت بدنی را از ۱۰ دقیقه شروع کنید و به تدریج بالا ببرید. علاوه بر این توصیه می شود در هفته یک ساعت فعالیت های قدرتی، استقامتی و انعطالف پذیری انجام دهید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه