جولان مازوت‌ها از نکا تا محمودآباد
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی خبر داد:

جولان مازوت‌ها از نکا تا محمودآباد

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی از خودکفایی در تولید قطعات نیروگاهی خبر داد.

به گزارش چامه شمال، محمدرضا عابدی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به اینکه مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، خودکفایی است، اظهار کرد: تنها ۵ درصد قطعات نیروگاهی خریداری می‌شود چرا که خریدشان به‌صرفه‌تر از ساخت بوده و آمار خرابی‌شان پایین است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر جزو ۵ کشور سازنده توربین‌های نیروگاهی هستیم، افزود: از نظر ظرفیت منصوبه تولید برق در خاورمیانه اول بوده و رتبه نهم دنیا را در اختیار داریم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های نوشهر، علی‌آباد، کاسپین و نکا تحت پوشش این مدیریت هستند، گفت: در حال حاضر متولی تولید نیروی برق استان‌های مازندران و گلستان هستیم و در آینده مدیریت استان گیلان هم به این مجموعه اضافه خواهد شد.

شعاع آلودگی نیروگاه نکا ۱۱۰ کیلومتر است

عابدی در رابطه با آلودگی نیروگاه نکا توضیح داد: بخاطر رشد مصرف گاز خانگی در نیمه دوم سال، امکان استفاده از گاز در نیروگاه نکا نیست و به ناچار مازوت مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ابرهایی که از دودکش نیروگاه نکا خارج می‌شوند ۱۱۰ کیلومتر را طی و تا محمودآباد می‌روند، از مدیران ارشد استانی خواست با مکاتبات و رایزنی با متولیان وزارت نفت، میزان مصرف مازوت کاهش و بجایش گازوئيل و گاز به این نیروگاه تخصیص داده شود.

عابدی با اعلام اینکه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۰۰ درصدی مصرف گاز و کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف مازوت را شاهد هستیم، ادامه داد: وزارت نفت مکلف است مازوت را طبق استاندارد تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی با اشاره به اینکه دادستان نکا پیگیر این مساله بوده و مکاتباتی در این زمینه صورت داده است، از پرونده شکایت ۱۵۰ باغدار منطقه خبر داد.

عابدی افزود: بخشی از خسارت وارده به باغداران جبران شد و تنها ۱۵ پرونده باقی مانده است.

وی اضافه کرد: آلودگی موجب شده سلامتی اهالی منطقه در معرض خطر قرار گرفته و افراد زیادی دچار مرگ زودهنگام شوند.

بیماری بنام عقب‌نشینی خزر

وی در پاسخ به سوال خبرنگارمان در رابطه با مشکلات حوضچه آبگیر نیروگاه نکا گفت: عقب‌نشینی دریای خزر از سال ۱۳۷۵ روند افزایش داشته و این عقب‌نشینی در دوسال اخیر چشمگیر بوده است‌‌.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی افزود: این عقب‌نشینی خزر موجب شده لای فراوانی وارد حوضچه نیروگاه نکا شده و برداشت آب از دریا دچار چالش شود.

عابدی با بیان اینکه نیروگاه نکا تنها یک متر با توقف تولید فاصله دارد، ادامه داد: دستگاه لایروب مستقر ظرفیت لازم را نداشته و جوابگو نبود و مجددا قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منعقد کردیم و هم‌اکنون لایروب جدید در نیروگاه نکا پهلو گرفت.

وی با اشاره به اینکه لایروبی علاج و چاره کار نیست، تاکیدکرد: در آینده برای دستیابی به آب باید به اعماق دریا برویم که این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که در حال‌حاضر امکان اجرایش نیست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه