پروژه‌های آب و فاضلاب مازندران مبتلا به تنش‌های اجتماعی

پروژه‌های آب و فاضلاب مازندران مبتلا به تنش‌های اجتماعی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، تنش‌های اجتماعی را یکی از مشکلات عدیده شرکت در اجرای پروژه‌ها دانست.

به گزارش چامه شمال، بهزاد برارزاده در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی که در تاسیسات آبرسانی سردار شهید سلیمانی ساری برگزار شد، اظهار کرد: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب قائم‌شهر که باید در روستای "لموک" احداث شود با مخالفت‌های مردمی روبرو است.

وی با اعلام اینکه پساب تصفیه‌شده در تصفیه‌خانه فاضلاب ساری از آب رودخانه تجن شفاف‌تر است، افزود: رسانه‌ها در بحث کاهش تنش‌های اجتماعی و اقناع جامعه در احداث تصفیه‌خانه در قائم‌شهر اثرگذار هستند و از خبرنگاران این شهرستان دعوت می‌کنیم جهت روشنگری در این زمینه، از تصفیه‌خانه فاضلاب ساری بازدید کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به اینکه طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ مبلغ ۷۱ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و ۳۰ کیلومتر شبکه اجرا شد، ادامه داد: سهم بانک توسعه اسلامی در خصوص پروژه فاضلاب قائم‌شهر ۶۰ میلیون یورو است که در مراحل انتهایی واریز اعتبار مذکور قرار داریم.

برارزاده با بیان اینکه برای اجرای این پروژه باید ۶۳۰ کیلومتر شبکه اجرا شود، یادآور شد: قرار است طی جلسه‌ای که در هفته آینده با حضور متولیان امر برگزار شود، موانع موجود رفع و وام بانک توسعه اسلامی عملیاتی شود.

وی پروژه بعدی را که درگیر تنش اجتماعی است را مجتمع آبرسانی تلمادره عنوان کرد و گفت: در اجرای این پروژه مقرر شده بود که ۵۰ درصد آب استحصالی به شرب و مابقی به کشاورزی اختصاص یابد که متاسفانه این همراهی وجود ندارد.

برارزاده یادآور شد: مسائل مربوط به این پروژه به اطلاع نماینده ولی‌فقیه در مازندران رساندیم و اقدامات در جهت ساماندهی این پروژه در دست اجراست.

وی با اعلام اینکه ۹۵ درصد کار انجام شده است، خاطرنشان کرد: در بلندمدت، احداث آب‌شیرین‌کن در منطقه تلمادره در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به اینکه در استان مازندران زیرساخت آبرسانی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر جمعیت فراهم شده است، گفت: در حال حاضر به ۲۰ میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهیم.

برارزاده افزود: هم‌اکنون ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای استان دچار تنش آبی هستند.

وی سرانه مصرف آب در کشور را ۱۹۰ لیتر و در مازندران را ۱۹۴ لیتر اعلام کرد و یادآور شد: بعلت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، دشت‌ها نکا، بهشهر و گلوگاه دچار بحران هستند.

برارزاده اضافه کرد: ۶۲ هزار حلقه چاه حفر شده، ۷۴۱ حلقه آب شرب استان را محاصره و چاه‌ها را دچار تنش کرده‌اند.

مدیرعامل آبفا مازندران از ۵۳۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب خبر داد و گفت: برای اصلاح شبکه ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

برارزاده اعلام کرد: طی دو سال گذشته ۱۵۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه صورت گرفت.

وی هدررفت آب در کشور را ۳۳ درصد و در مازندران را ۳۱ درصد عنوان کرد و افزود: بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه و نیز حفر و تجهیز ۵۲ حلقه چاه انجام شده است.

برارزاده خاطرنشان کرد: در بحث محرومیت‌زدایی، در قرارداد اول ۲۰۰ روستا آبرسانی شد و در فاز دوم نیز قرارداد آبرسانی به ۲۰۰ روستای دیگر منعقد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران ادامه داد: ۱۴ هزار فقره انشعاب غیرمجاز در مازندران شناسایی شد و از این میان، ۲ هزار مورد را مجاز کردیم.

برارزاده از اجرای طرح فاضلاب در ۳ روستای شورکا، اوجامحله و موزی‌بن خبر داد و افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب ساری ۵۰۰ لیتر در ثانیه پساب تولید می‌کند که می‌تواند در اختیار صنایع آب‌بر و نیروگاه زباله‌سوز ساری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه رساندن پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب ساری تا نیروگاه زباله‌سوز ۱۹ کیلومتر شبکه و ۲۴ میلیارد اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: شهرداری ساری علیرغم مکاتبات مکرر هنوز پیگیری‌های لازم را انجام نداده است.

برارزاده با اشاره به اینکه در آینده تصفیه‌خانه‌ها را در کنار شهرک‌های صنعتی خواهیم ساخت، گفت: فرایند تبدیل کیک لجن به کود انجام شد و روزی ۳۰ تن کیک لجن تولید می‌شود که در کشاورزی بجای کود شیمیایی مصرف می‌شود.

وی حاطرنشان کرد: از مشهد و قم مشتری بابت کیک لجن داریم اما در داخل استان استقبال نمی‌شود.

گفتنی است: در پایان از مصطفی دارایی، ابراهیم فلاح و رقیه نعلبندانی خبرنگاران پیشکسوت مازندرانی تجلیل شد.

انتهای پیام/

تصاویر خبر


ارسال دیدگاه