آغاز عملیات آبرسانی به ۴۴۸ روستای مازندران

آغاز عملیات آبرسانی به ۴۴۸ روستای مازندران

همایش خیران آبرسان مازندران همزمان با افتتاح پروژه‌های آبرسانی به ۸۴ روستا و آغاز عملیات اجرایی ۴۴۸ روستای دیگر برگزار شد.

به گزارش چامه شمال، این همایش با حضور وزیر کشور، استاندار مازندران، نمایندگان مردم در مجلس، ائمه جمعه و جمعی از مردم در سالن همایش اتاق بازرگانی در ساری برگزار و همزمان پروژه‌های آبرسانی به ۸۴ روستا افتتاح شد و عملیات اجرایی ۴۴۸ روستا نیز آغاز گردید‌.

وزیر کشور در این همایش ضمن قدردانی از حضور خیران نیکوکار در امر مهم آبرسانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار اظهار داشت: آبرسانی از مولفه های قدرت و امنیت ملی است و علاوه بر خدمت به مردم در اقتدار ملی بسیار تاثیرگذار است.

احمد وحیدی خاطرنشان کرد: در همین راستا مجمع خیرین آبرسان شجره طیبه‌ای است که راه آن بعد از مدرسه سازی و امور خیر دیگر تازه شروع شده و امیدوارم مردم بی‌شماری از برکات آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در دولت سیزدهم افزود: تاکنون با اقدام جهادگرانه مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، آبرسانی به ۶ هزار روستا انجام شده است.

اعتبارات مازندران تناسبی با جمعیت ندارد

در ادامه استاندار مازندران با اشاره به هجمه جمعیت مسافر به مازندران طی تعطیلات گفت: زیرساخت‌های استان برای جمعیت ۳ میلیون نفری بومی تعبیه شده است اما ورود مسافران در ایام تعطیلات که گاهی جمعیت را به ۲۲ میلیون نفر می رساند استان را با چالش مواجه کرده است.

یوسف نوری افزود: باید به مازندران ملی نگریسته شود و اعتبارات ملی به این استان اختصاص یابد.

وی با اشاره به وجود ۳۳۵۰ روستا در مازندران، یادآور شد: ۱۳۵۰ روستای استان مشکل آب دارند لذا ضروریست با تخصیص بودجه‌های لازم این مشکلات مرتفع شود.

استاتدار مازندران ضمن قدردانی از فعالیت خیرین در حوزه آبرسانی، ادامه داد: خوشحالیم که امروز خیرین علاوه بر مدرسه سازی و فعالیت های خیرخواهانه دیگر در حوزه آبرسانی نیز ورود پیدا کردند تا آب این مایه حیات به دست مردم در مناطق محروم استان برسد.

تنش آبی در ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران

همچنین مدیرعامل آبفا مازندران با اشاره به دغدغه آب و وجود فقر پنهان در فضای سبز استان گفت: کمبود آب در مازندران سرسبز برای مسئولان قابل باور نبود و ما با تدوین کتابچه تنش آبی توانستیم بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کنیم که در حال حاضر پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

بهزاد برارزاده افزود: ۸۶ درصد آب شرب مازندران از منابع زیرزمینی شامل ۲۲ دهنه چشمه و ۷۴۱ حلقه چاه و ۱۴ درصد نیز از آبهای سطحی تامین می شود.

او از نیاز آبی ۱۵۱۷۶ لیتر در ثانیه‌ای استان خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر ۱۳۷۸۷ لیتر در ثانیه آب شرب تولید می شود و ۱۳۸۹ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

برارزاده از حضور خیران آبرسان در امر مهم آبرسانی به مناطق محروم استان قدردانی کرد و گفت: تاکنون ۵۰۰ کیلومتر با کمک خیرین و بسیج در روستاهای استان لوله گذاری آب شرب انجام شده و مردم بسیاری از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

خدمات ملی، بودجه استانی

در پایان رئیس مجمع نمایندگان مازندران و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خدمات ملی مازندران با توجه به جمعیت مسافر در پایان هفته گفت: ارائه خدمات ملی با بودجه استانی میسر نیست و مازندران باید اعتبارات ملی دریافت کند.

حاجی‌پور بر ضرورت ذخیره آبهای سطحی و استفاده در شرب و کشاورزی تاکید کرد و افزود: حفر چاه‌ها در استان ساحلی مازندران موجب خالی شدن سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و شور شدن آب خواهد شد لذا باید تمهیداتی اندیشیده شود تا به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

گفتنی است: در پایان این مراسم، افتتاح پروژه‌های آبرسانی به ۸۴ روستا و آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۴۴۸ روستا در مازندران به صورت ویدئو کنفرانسی صورت گرفت و از خیرین با اهداء لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه