قیمت ها شیر شده‌اند

قیمت ها شیر شده‌اند

"آفاق خانم" تازگی ها دخترش را عروس کرده. پیش از این هر وقت توی گذر می دیدمش کلی خوش و بش و همسایگی بود که بینمان ردوبدل می شد اما اوضاع تغییر کرده و حالا عجیب توی لاک است.

رقیه توسلی

به گزارش چامه شمال، "آفاق خانم" تازگی‌ها دخترش را عروس کرده. پیش از این هر وقت توی گذر می دیدمش کلی خوش و بش و همسایگی بود که بینمان ردوبدل می شد اما اوضاع تغییر کرده و حالا عجیب توی لاک است.

دیروز که بعدِ دفعات مکرر خرابی و تعمیر، لباسشویی مان رسما درخواست بازنشستگی کرد گفتم یک تک پا بروم تا لوازم خانگی ببینم موجودی اش می نشیند به مذاقم یا چی. روز بد نبینید. رفتم و همانجا دوزاریم افتاد و صورت آفاق خانم مستقیم آمد جلو چشمم. توی راهرو عریض و طویل مغازه قدم رو می رفتم و به این فکر می کردم که وای به حال کسی که از همه اینها باید یکی بخرد. وای به روزگار جهیزیه بخرها. قیمت ها چرا به شاخ آهو بند شده اند؟ نه لباسشویی، که شروع کردم به خواندن ارزش تومانی همه کالاهای مغازه. یخچال و اجاق گاز و جاروبرقی و اتو و ظرفشویی و فر و... واقعا دوست نداشتم به جمع کل ارقام فکر کنم. خدا می داند چندبار نفس عمیق کشیدم و خودم و لباسشویی از رده خارجم را فراموش کردم برای دقایقی و فقط به حقوق خلق الله فکر کردم. که بعضی ها اگر مال یکسالش را دسته کرده بیاورند شاید بتوانند یکی از وسایل این فروشگاه را ببرند تا خانه. به خانواده هایی فکر کردم که چند دختر دم بخت دارند. به آفاق خانم طفلک که سرپرست خانوار است و درجریانم همین سال گذشته وام درشتی گرفته و اقساط همان یکی هنوز برایش کمرشکن است.

در راه برگشت، هر چه کردم فکر و خیال را پس بزنم و همان آدم اول باشم، نشد. همان آدم بالباسشویی، همان آدم کم خبر. ذهن مشوشم به خیلی موضوعات کشیده شد؛ یکی اش به همین میوه فروش محله پدری که آدم حسابی ست و شنیدم امسال حساب دفتری دکانش را کلا خیرات شادی امواتش کرد... یکی اش شیرِ باغ وحشِ اراک که هنوز که هنوز است قصه اش در سرم می چرخد... یکی هم دختر آفاق خانم که با هر تکه خریدش، مطمئنم تب می کند برای جیب خالی مادرش... یکی اش رخت چرک های منزل که می دانم قرار است مدتی معطل بمانند... و یکی اش قانونی که هر چه می جورم نیست برای مهار گرانی و کاش دولتمردان یک تُک پا تشریف ببرند بازاری، پای صحبت اقشار زیرخط فقری، چه می دانم اینور و آنوری و واقعا بررسی وضعیت کنند و لایحه جاندار بگذارند روی میز تا آفاق خانم و کلی آفاق دیگر این شهر نجات پیدا کنند از این بی پناهی و هاری قیمت ها!

پی نوشت:

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: کسی که هر صبحگاه به امور مسلمین همت نگمارد و در اندیشه کار آنان نباشد از ما نیست و کسی که بشنود مردی کمک می‌طلبد و به ایشان کمک نرساند مسلمان نیست.


ارسال دیدگاه