خمیربازی در نانوایی‌‌های مازندران

خمیربازی در نانوایی‌‌های مازندران

کاهش سهمیه آرد و طولانی کردن اجباری زمان پخت نان موجب شده نانوایان ساروی برای گذران وقت به خمیربازی روی بیاورند.

حسین احمدی

به گزارش چامه شمال، ساعت ۱۵ و ۲۵ دقیقه بلوار امام رضا(ع): چانه‌ها هنوز وارد تنور نشده اند.

ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه بلوار دانشگاه: شاطر چانه‌ها را پنجه می کشد.

ساعت ۱۵ و ۵۵ دقیقه خیابان پانزده خرداد: تنور می چرخد و نان‌ها در حال پخت‌اند.

این روزها ساروی‌ها برای خرید نان با چالش‌های متفاوتی همچون صف‌های طویل، ساعت‌های مدید نبودن نان، عدم رعایت نکات بهداشتی و کیفیت نامطلوب مواجه‌اند.

در این مجال از نقیصه کیفیت و بهداشت که بگذریم، معطلی شهروندان و نبود نان در بازه‌های طولانی روز موجب شده که مردم سردرگم شوند.

دبیرخانه کارگروه آرد و نان شهرستان ساری در اطلاعیه‌ای جدید، ساعات کار نانوایی‌ها را ابلاغ کرد که در آن، پایان کار نوبت صبح ساعت ۸ و پایان کار نوبت عصر، ۲۲ شب اعلام شد.

این اطلاعیه دستوری موجبات نارضایتی مردم و نانوایان را بدنبال داشته بطوریکه شهروندان ساروی در بازه ۸ صبح تا ۱۶ عصر دسترسی به نان ندارند و خبازان نیز با توجه به سهمیه اندک‌شان نمی توانند زمان پخت را مدیریت کنند.

یک مالک نانوایی در بلوار امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار ما از کمبود سهمیه پخت گلایه می کند و می گوید: بازه زمانی پخت در بعدازظهر زیاد است و با سهمیه درنظر گرفته شده حداکثر تا ساعت ۲۰ بیشتر نان داریم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه نان حاضر بود، می‌افزاید: برای رعایت بازه زمانی پخت ناچاریم آهسته‌تر کار کنیم و به خمیربازی روی بیاوریم.

خمیرگیر یک نانوایی هم در میدان امام ساری به کاهش سهمیه اعتراض داشته و می گوید: نان خبازی‌مان زودتر از زمان اعلام شده به پایان می رسد و ناچاریم آهسته‌تر پخت کنیم تا به ساعت ۲۲ برسیم که نمی‌رسیم.

گپ و گفت‌ با عوامل نانوایی‌ها نشان می‌دهد سهمیه‌ها کفاف ساعت کاری را نمی‌دهند و با اطلاعیه‌های دستوری هم نمی‌شود چراغ نانوایی‌ها را روشن نگه داشت بلکه باید با راستی‌آزمایی سهمیه آرد نانوایان قانونمند را افزایش و مردم را از سردرگمی نجات داد.

از سوی دیگر دسته‌بندی زمانی نانوایی‌هایی که در یک راسته و خیابان قرار دارند می‌تواند راهگشا باشد و با تقسیم‌بندی بازه پخت نان بین نانوایان، زمان روشن بودن تنورها را تقسیم کرد. بعنوان مثال می توان زمان پخت نانوایی‌ها را به بازه‌های ۱۴ الی ۱۸ و ۱۸ الی۲۲ تقسیم کرد تا همیشه نان در دسترس مردم باشد و شاطرها از خمیربازی برای تکمیل بازه پخت دست بردارند.

از طرف دیگر با توجه به اعلام متولیان آرد و نان، تعداد نانوایی‌های موجود ۲ برابر نیاز استان بوده و سرانه مصرف‌ مازندران ۲ کیلوگرم بیشتر از متوسط کشور است.

این آمارها نشان می‌دهد که مصرف نان در استان بالاست و کنکاش‌ها می‌گوید نان در این خطه به مصرف دام و طیور هم می‌رسد متاسفانه.

با توجه به اینکه ضایعات نان در مازندران بالاست باید در این زمینه با فرهنگ‌سازی و بکارگیری روش‌های جدید در جهت مدیریت مصرف پیش برویم. و اینکه فرهنگ باید به سمتی سوق پیدا کند تا با تنوع محصول، رقابت ایجاد شود.

بعنوان نمونه در استان اصفهان ۳۰ درصد نانوایی‌ها، پخت نان با طعم‌های مختلف و با قیمت آزاد دارند و بخشی از متقاضیان به آن سمت می‌روند و از حجم صف‌های نان یارانه‌ای کاسته می شود.

و نکته آخر اینکه جمعیت شناور استان به سبب وجود گردشگران در مازندران مساله بااهمیتی است که نباید از چشم متولیان امر دور بماند چرا که با ورود این حجم از مسافر، تقاضا بالا رفته و بومی‌ها در مضیقه قرار می‌گیرند.

مباحث مختلفی در حوزه نان مطرح است که ماجرا را به کلاف سردرگمی تبدیل کرده که این چالش به کارشناسی خبرگان امر احتیاج دارد تا تنور نانوایی‌ها داغ بماند و مردم هم از این کلافگی و اتلاف وقت‌ نجات پیدا کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه