۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف در کشور جمع آوری شده است
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان:

۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف در کشور جمع آوری شده است

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان از ذخیره‌سازی ۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف در سراسر کشور خبر داد.

حسین احمدی

به گزارش چامه شمال، دکتر مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی در جهاددانشگاهی مازندران در ساری اظهارکرد: پیش بینی می شود میزان ذخیرسازی تا پايان سال به ۲۲۰ هزار نمونه برسد.

وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین ظرفیت سلول‌های بنیادی را در سطح خاورمیانه دارا هستیم، افزود: ذخیره‌سازی خون بندناف متقاضیانی از ۱۱ کشور همسایه و اروپایی صورت گرفته است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ دفتر نمایندگی در کل کشور داریم، از همکاری با ۱۲۰۰ متخصص زنان و زایمان خبر داد.

ضرابی با بیان اینکه استان‌های تهران، مازندران، خوزستان، فارس و خراسان رضوی در این زمینه پیش‌رو هستند، گفت: مازندران بخاطر راه‌اندازی دفاتر استانی در شهرهای مختلف، طی دو سال گذشته رشد کمی خوبی داشته است.

درمان ۸۰ نوع بیماری با خون بندناف

وی با ذکر این نکته که خون بندناف پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را دارد، افزود: ۳ طرح تحقیقاتی مهم در رابطه با درمان اطفال فلج مغزی، بیماران اوتیسم و آرتروز در دست اجراست.

ضرابی ادامه داد: ۱۲۰ بیمار فلج مغزی پیوند شدند و در بینایی، بلع، تکلم و وضعیت ماهیچه بهبود و وضعیت‌شان بهتر شد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان با اشاره به اینکه مجوز تحقیقات در رابطه با دیابت نوع یک اطفال در حال دریافت است، به خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه کرد خون بندناف نوزاد خود را ذخیره کنند. خصوصاً به خانواده‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای یا سابقه بیماری دارند توصیه اکید کرد که حتماً در این راستا اقدام کنند.

ضرابی در رابطه به مراحل انجام ذخیره‌سازی توضیح داد: خانواده‌ها می‌توانند به سایت بندناف رویان مراجعه و بصورت اینترنتی ثبت‌نام کنند و یا اینکه از طریق دفاتر نمایندگی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی باید هنگام زایمان صورت گیرد، گفت: امکان تقسیط هزینه‌ و تسهیلات قرض‌الحسنه برای کمک به خانواده‌ها برای انجام این کار فراهم است.

راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در سالجاری

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان با اعلام اینکه بدنبال راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در سالجاری هستیم، افزود: آنچه بعد از تولد نوزاد بعنوان زباله دور ریخته می شود، قابل بهره‌برداری است.

ضرابی با اشاره به اینکه جنین، فاکتورها و اجزائی دارد که قابل استفاده است، یادآور شد: امکان جمع‌آوری بافتِ بندناف فراهم شده و بزودی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: پرده جنینی در زخم‌های سوختگی و پای دیابتی استفاده شده و مصرف جهانی بالایی داشته و پتانسیل صادرات را نیز دارد.

ضرابی در پاسخ به سوال خبرنگارمان که بسیاری از خانواده‌ها از روند ذخیره خون بندناف آگاهی ندارند و در رابطه با اطلاع‌رسانی چه اقداماتی صورت گرفت است؟ توضیح داد: بسیاری از افراد که این فرایند را انجام ندادند اعلام کردند مطلع نبودند و در این راستا در جهت اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های متخصصان زنان و زایمان، خانه‌های بهداشت و فضای مجازی استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان با اشاره به اینکه جزو کشورهای پیش‌رو در زمینه سلول‌های بنیادی هستیم، گفت: ۳ کشور همسایه درخواست انتقال دانش ذخیره خون بندناف از کشورمان هستند.

ضرابی با اعلام اینکه در تامین برخی تجهیزات دچار مشکل هستیم، یادآور شد: تانک نگهداری سلول‌های بنیادی در انحصار ۳ کشور بود که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، دو نمونه را بومی‌سازی کردیم و اگر نمونه‌های بعدی ساخته شود، از واردات بی‌نیاز می‌شویم.

ذخیره سازی ۹ هزار خون بندناف در مازندران

همچنین سرپرست جهاددانشگاهی مازندران از ذخیره ۹ هزار نمونه خون بندناف در مازندران خبر داد و گفت: طی سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۱ در این زمینه رتبه اول کشور را کسب کردیم.

محمدرضا یوسفی‌مهر با اشاره به اینکه در سالجاری نیز در ذخیره خون بندناف رشد ۵۳ درصدی داریم، افزود: سلول‌های بنیادی می‌توانند در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، معلولیت‌های ذهنی، آلزایمر، آسم و بیماری‌های قلبی کمک‌کار باشند.

وی با اعلام اینکه دفتر بانک خون بند ناف از سال ۸۷ در مازندران راه‌اندازی شده است، یادآور شد: ۴ دفتر شهرستانی جهاددانشگاهی در سطح استان دایر گردید‌

سرپرست جهاددانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه در انتقال جنین گاوی دارای تکنولوژی خوبی هستیم، اعلام آمادگی کرد که جهاددانشگاهی می تواند در رفع مشکلات استان کمک کند.

یوسفی‌مهر افزود: انتظار داریم از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در استان استفاده شود.

وی قدردانی از خانواده‌های شهدا خصوصاً شهدای جهاددانشگاهی را وظیفه اصلی و مهم این سازمان خواند و تاکید کرد: پاسداشت خون شهدا هیچگاه نباید فراموش شود.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه