شیرِ مادر، تضمین سلامتِ ‌جسم و روح
متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مازندران توصیه می کنند:

شیرِ مادر، تضمین سلامتِ ‌جسم و روح

تغذیه با شیر مادر تا دو سال اول زندگی توصیه شده و پزشکان متخصص این امر تاکید موکد کرده اند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند دارای هوش بالاتر و سلامت روح و جسم بیشتری هستند.

به گزارش چامه شمال، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای اطلاع‌رسانی و ارتقا سطح آگاهی مردم دیار همیشه ‌سبز مازندران نسبت به میزان سلامتی خود و حفظ این گوهر ارزشمند دست به امری مهم زده و با ترویج فرهنگ خود مراقبتی سعی بر بالا بردن سطح سلامت مردم استان دارد.

در گزارشی که می‌خوانید کارشناسان و متخصصان این دانشگاه نکات مهمی را در ارتباط با نقش تغذیه نوزادان با شیر مادر و ارتقا سطح سلامتی آنان متذکر می شوند که می تواند در حفظ سلامتی نوزادان نقش مهمی ایفا کند.

تغذیه نوزاد با شیر مادر حیاتی است

تغذیه با شیر مادر تا دو سال اول زندگی توصیه شده و با توجه به تاکیدات مهم پزشکان بر اینکه کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند دارای هوش بالاتر و سلامت روح و جسم بیشتری هستند، مادران نباید نگران مقدار اندک شیر خود باشند و باید تغذیه نوزاد با شیر خود را در اولویت قرار دهند.

حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر، امری حیاتی برای یک جهان پایدارتر است و تغذیه مطلوب با شیر مادر برای سلامتی مادام العمر و رفاه و تندرستی زنان و کودکان حیاتی است و نباید این مهم نادیده گرفته شود.

قطعا تغذیه نوزاد با شیر مادر ایمن ترین و مطلوب ترین نوع تغذیه نوزادان براساس اعلام پزشکان است و باید بیش از پیش به این مهم اهمیت داده شود و ضمن فرهنگ سازی مناسب به عنوان تاکیدات مهم پزشکان برای نهادينه کردن این امر تلاش شود.

در راستای اهمیت و ضرورت اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی تغذیه با شیر مادر درسلامت و جوانی جمعیت با پزشکان و فوق تخصص نوزادن در بیمارستان امام خمینی(ره) ساری گفت وگو اختصاصی انجام داده ایم که‌ماحصل آن در ذیل می آید:

پاسِ شیر، الزامی مهم برای مادران‌ شاغل

فوق تخصص نوزادن در بیمارستان امام خمینی(ره) ساری گفت: تغذيه نوزاد با شیر مادر تضمین سلامت‌جسم و روح است و مادران نباید تسلیم استفاده از شیر خشک شوند و باید شرایطی فراهم شود تا مادران‌ کارمند و شاغل پاس شیر رفته و فرزندان از شیر مادر برخوردار شوند.

دکتر شاهرخ مهرپیشه به شعار امسال آژانس بین‌المللی ترویج تغذیه با شیر مادر برای این هفته با عنوان "نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه" در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار می کند: شیر مادر تنها یک ‌مایع برای تغذیه نیست، بلکه همچون خون یک بافت است و در کنار موادی همچون پروتئین،  قند، شیر بافت زنده پر از گلبول های سفید و سلول های بنیادین است و باید دیدمان نسبت به شیر مادر تغییر کند و به سمت تغذیه انحصاری نوزاد باشیرمادردر ماه‌های اولیه تولد حرکت شود.

وی می افزاید: تغییر نگاه باید از تیم درمانی به جامعه منتقل شود و باید بدانیم که تغذیه نوزاد با شیر مادر دارای اهمیت فراوان است و در قرآن ۸ آیه به طور مستقیم و غیرمستقیم به شیر مادر اشاره کرده و دو سال شیر دهی توسط مادر در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.

فوق تخصص نوزادن در بیمارستان امام خمینی ساری یادآور می شود: دنیا برای شیر مادر فریاد می زند و به اهمیت شیر مادر پی برده و در همین راستا آمار سرطان در فرزندانی که با شیر مادر تغذیه شده‌‌اند، کمتر است. آی کیو بالاتر، فشار خون، دیابت، آلرژیک و بیماری های آسم و گوارشی در این فرزندان کمتر است. بستری و عفونت های تنفسی و گوارشی، عفونت گوش و سرماخوردگی نیز در این نوزادن کمتر است چراکه با تغذیه از شیر مادر به فرزندان ما می رسد.

مهرپیشه با اشاره به اینکه شیر مادر هیچ هزینه ای نداشته و طبیعی در وجود نازنین ‌مادر است، می گوید: جامعه ای که در آن تغذیه با شیر مادر برای نوزادان رواج داده شود، دارای آی کیو بالاتر، بزهکاری کمتر نیاز به بیمارستان و کادر درمانی کمتر، واردات دارو کمتر و صرفه اقتصادی و اجتماعی بیشتر خواهد بود و رشد علمی پشت آن است.

وی ادامه می دهد: مشکل عدم توجه به تغذیه نوزاد با شیر مادر، از پرسنل و کادر درمان تا خانواده وجود دارد و باید به سمت فرهنگ سازی در این بخش حرکت شود.

آغوش مادر جایگاه ویژه ای دارد

فوق تخصص نوزادن در ساری اضافه می کند: هیچ شیر خشک و پودری به پای شیر مادر نمی رسد و در دنیا تنها ۵ درصد از مادران نمی توانند به فرزندان خود شیر بدهند و به نوعی در این امر ناتوانند و ۹۵ درصد مادران به راحتی می توانند تغذیه نوزاد با شیر مادر را در دستور کار قرار دهند.

مهرپیشه بیان می کند: در کنار تغذیه نوزاد با شیر مادر، علاوه بر سلامت فرزند، مادر هم سرطان سینه و تخمدان کمتری گرفته و دیابت و افسردگی بعد از زایمان‌ در این مادران کمتر است.

وی با بیان اینکه شیر مادر طلای نابی است که دارای فواید فراوان است، خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه در کنار شیر مادر، آغوش مادر را داریم که ‌جایگاه خود را دارد و نگاه چشم در چشم‌ مادر و فرزند مهم است و باید شرایطی فراهم شود تا مادران‌ کارمند و شاغل پاسِ شیر رفته و فرزندان از شیر مادرشان برخوردار شوند.

این پزشک می گوید: شیردهی فاصله استانداردی بین تولدها ایجاد می کند و مهمترین اصل در فرهنگ سازی تغذیه نوزاد با شیر مادر این است که باید ابتدا پزشکان و کادر درمان به این مهم و تغذیه نوزاد با شیر مادر باور داشته و ایمان آورند و همچنین ‌مادر و خانواده هم تسلیم شیر خشک نشوند.

مهرپیشه می افزاید: مقایسه فرزندان و وزن ها فرهنگ غلط است و باید بدانیم در مجموع، شیر مادر موجب حفظ سلامت و وزن استاندارد در نوزادان است و از بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند و باید در فرهنگ سازی برای تغذیه نوزاد با شیر مادر تلاش شود.

آموزش تغذیه با شیر مادر در دبیرستان و دانشگاه

دیگر فوق تخصص نوزادن بیمارستان امام خمینی ساری می گوید: تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر عاملی مهم برای سلامت جسمی و روانی مادر و کودک است و باید این فاکتور مهم با قوت در  دستور کار قرار گیرد و آموزش تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر در دبیرستان و دانشگاه نهادینه شود.

دکتر رویا فرهادی به شعار امسال آژانس بین‌المللی ترویج تغذیه با شیر مادر برای این هفته با عنوان "نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه" در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار می کند: شیر مادر موهبت الهی برای بشر در بدو تولد است و بهترین انتخاب برای تغذیه نوزاد، شیر مادر است که نقش آن در سلامت فرزندان در بزرگسالی هم مشخص شده است.

وی می افزاید: علاوه بر نقش تغذیه اولیه، محافظت در برابر عفونت ها و بیمارها و همچنین‌ در پیشگیری از برخی بیماری ها در بزرگسالی هم با تغذیه نوزاد توسط شیر مادر ثابت شده است و افرادی که در نوزادی از شیر مادر تغذیه کرده اند در بزرگسالی، بیماری های مزمن همچون دیابت و فشار خون در آنان پیشگیری شده است.

فرهادی با بیان اينکه یکی از نقش های مهم تغذیه نوزاد با شیر مادر، پیشگیری از بیماری های آلرژیک است، خاطر نشان می کند: پیشگیری از بیماری های مختلف عفونی، آلرژیک و مزمن از اثرات مهم تغذیه نوزاد با شیر مادر است.

فوق تخصص نوزادن در بیمارستان امام خمینی ساری خاطرنشان می کند: با پیشرفت علم، شناسایی ترکیباتی از شیر مادر  ثابت شده است که در سلامت جسمی و روانی کودک موثر است و هر روز فاکتورهای ناشناخته ای دیده و شناخته می شود که در شیر خشک دیده نمی شود.

کودکان باهوش و سالم با شیر مادر

فرهادی می گوید: تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر در شش ماهه اول زندگی، امری مهم بوده و توصیه شده است و نرمال ترین مسیر رشد کودک را با استفاده از تغذیه نوزاد با شیر مادر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تغذیه نوزاد با شیر مادر، علم و هنر است، یادآور می شود: در کنار نقش تغذیه اولیه شیر مادر، افزایش سلامت جسمی و تعادل روانی بهتر و نقش عاطفی برای مادر با استفاده تماس پوست با پوست، امری مهم است که باید مورد توجه باشد.

فوق تخصص نوزادن در ساری بیان می کند: هورمون هایی در بدن مادر بعد از تغذیه نوزاد با شیر مادر ایجاد می شود که به سلامت و عشق و تماس عاطفی مادر و فرزند کمک می کند.

فرهادی می افزاید: فواید و مزایای شیر مادر فراوان است و متاسفانه تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشور و استان ‌ما کمرنگ شده است که مسائل مختلف در این امر نقش دارند و متاسفانه با وجود همه آموزش ها به حد دلخواه نرسیدیم.

وی ادامه می دهد: اولویت مهم برای فراگیر کردن تغذیه نوزاد با شیر مادر، آموزش است و علیرغم آموزش بعد از زایمان باید آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر از زمان تولد نوزاد به قبل از تولد و بارداری و حتی به دختران در دبیرستان و دانشگاه رسیده و آموزش داده شود و فواید علمی دنیا و فرهنگ سازی آن در جامعه نهادینه شود.

فرهادی می گوید: تغذیه نوزاد با شیر مادر، فاکتور سلامت بدنی و روانی مادر و نوزاد است و به همین دلیل باید آموزش ها در این بخش خانواده محور شود و مادران و پدران با این‌مهم آشنا شده و از حمایت های خانوادگی  بهره مند و با فرهنگ سازی فواید آن در جامعه گسترش یابد.

فوق تخصص نوزادن در بیمارستان امام خمینی ساری خاطرنشان می کند: پزشکان با دارا بودن علم، هنر را به کار گرفته و به سمت تغذیه نوزاد با شیر مادر رفته و متخصصان و پزشکان به سمت ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر بروند.

فرهادی می افزاید: تغذیه نوزاد با شیر مادر در برخی موارد به دلیل عدم آگاهی خانواده ها و توصیه برخی پزشکان انحصاری نیست و باید با فراگیر کردن آموزش و خانواده محور کردن آن، این مهم افزایش یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه