پاییزی پُر از "رویا" و "امید"
فریدونکنار آماده میزبانی از دُرناها است

پاییزی پُر از "رویا" و "امید"

"رویا" درنای بلژیکی که اسفندماه سال گذشته با "امید" خداحافظی کرد، روزشماری می‌کند تا برای دومین‌بار او را ملاقات کند.

به گزارش چامه شمال، حالا که ۷ ماه از جدایی این دو درنا می‌گذرد، این سوال شکل گرفته که آیا امید کم‌کم پُررنگ می‌شود و رویا رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت؟

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این باره و درباره زمان رهاسازی درنای بلژیکی مهمان در تالاب فریدونکنار گفت: با توجه به تجربه گذشته، انتظار داریم طی دهه اول آبان‌ماه درنای امید در سطح تالاب فریدونکنار فرود بیاید و فرآیند رهاسازی و کنار هم قراردادن درنای رویا اتفاق بیفتد.

عطاالله کاویان درباره آخرین وضعیت درنای رویا توضیح داد: در حال حاضر پرنده درنای رویا با همان تمهیدات صورت گرفته در همان سازه مجاورت تالاب بین‌المللی فریدونکنار در حال نگهداری است.

وی با اشاره به گذر از اوج گرما و رطوبت بالای هوای تابستان، خاطرنشان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده از جمله سیستم خنک‌کننده و مه‌پاش که برای درنای رویا اندیشیده شد، تابستان را سپری کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه دو محیط‌بان به صورت ۲۴ ساعته در محل حضور دارند، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته درنای امید مهمان تالاب فریدونکنار است اما امسال سال متفاوتی برای این پرنده خواهد بود چراکه در مبدا، جفت بلژیکی انتظارش را می‌کشد.

گفتنی است: درنای رویا ششم بهمن ماه سال گذشته با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کشور بلژیک و به‌منظور احیای گونه درنا به منطقه فریدونکنار منتقل شد.

ضمنا ۱۴ اسفندماه سال گذشته پس از ۱۳۰ روز زمستان‌گذرانی، امید و رویا تالاب فریدونکنار را ترک کردند اما درنای بلژیکی توان همراهی با درنای امید را نداشت و همانطور که پیش‌بینی شده بود، بیستم اسفندماه در منطقه عباس‌آباد مازندران زمین‌گیر شد و از همان روز تاکنون این پرنده در انتظار درنای امید است تا تنهایی و انتظار پایان یابد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه