روی خوش پاییز به رودخانه‌های مازندران

روی خوش پاییز به رودخانه‌های مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بارندگی‌های خوب پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی در آمارهای آبی استان ایجاد کرد.

به گزارش چامه شمال به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب مازندران در استانداری اظهار کرد: آورد رودخانه‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون 50 میلیون متر مکعب آب در سدهای استان ذخیره شده است. آورد رودخانه‌های استان در آبان امسال 162 میلیون متر مکعب بود که 44 درصد نسبت به آبان پارسال افزایش و 11 درصد نسبت به مدت مشابه درازمدت کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی 336 میلیون مترمکعب آورد رودخانه‌های استان بود که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته 56 درصد افزایش و نسبت به درازمدت حدود 10 درصد عقب ماندگی داریم. به عبارتی دیگر آمارها نشان می‌دهد که با وجود بارندگی‌های خیلی خوبی که داشتیم هنوز نسبت به دوره درازمدت عقب‌ هستیم.
داوودیان افزود: در حال حاضر کل آب ذخیره شده در سدهای استان 135 میلیون مترمکعب است که 30 درصد پرشدگی مخازن سدهای در حال بهره‌برداری استان را نشان می‌دهد. از ظرفیت 405 میلیون متر مکعبی آب‌بندان‌های استان نیز در حال حاضر 61 میلیون متر مکعب پر است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در حال حاضر سد شهید رجایی 33 میلیون متر مکعب، سد گلورد 7.5 میلیون متر مکعب و سد البرز 77 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده دارند.

وی با اشاره به ضرورت ساخت چند سد دیگر برای افزایش توان مهار آب‌های سطحی در استان گفت: در حال حاضر چهار سد در حال اجرا در استان داریم که شامل سدهای هراز، گلورد، زارم‌رود و سجادرود است. البته عملیات اجرایی سد سجادرود هنوز آغاز نشده، اما با تکمیل همه مراحل مقدماتی و مطالعاتی، این سد آماده آغاز عملیات اجرایی است و در صورتی که منابع مالی تامین شود می‌توانیم ادامه کار را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: مطالعات سد کسلیان و سد آزارود پایان یافته و در استان نیز ادارات‌کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست این مطالعات را تایید کردند، اما در سطح ملی در این دو دستگاه با مشکلاتی مواجه شدیم که پیگیر رفع مشکل هستیم.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه