تولید ۷ میلیون نهال در مازندران

تولید ۷ میلیون نهال در مازندران

مدیرکل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از تولید هفت میلیون و ۱۳۲ هزار اصله نهال در نهالستان های استان خبر داد.

به گزارش چامه شمال به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری، سید علی علوی در آغاز رسمی پویش مردمی کاشت نهال میرزا کوچک خان جنگلی در محل صنایع چوب و کاغذ مازندران اظهار کرد:‌ همزمان با شروع سراسری کاشت درخت، طبق برنامه از امروز ۱۰ هزار اصله نهال بین مردم استان برای غرس توزیع شده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه سال گذشته حدود ۳ میلیون اصله درخت تولید شده و امسال این رقم به بیش از ۷ میلیون اصله رسیده است، افزود: این رقم در سال آخر دولت سیزدهم به ۱۲ میلیون اصله نهال خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اعلام اینکه مرحله کاشت نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت همزمان با سراسر کشور با عنوان پویش میرزا کوچک خان جنگلی آغاز شد، گفت: برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم برای حفاظت از خاک کشور از سال گذشته آغاز شده و همسو با این رویکرد استان‌های مختلف به خصوص مازندران و دیگر استان‌های شمالی باید تعهدات خود را در اجرای این طرح عملیاتی کنند.

علوی افزود: ملاک و اولویت در این طرح احیا و غنی‌سازی، حفظ پوشش طبیعی، حفظ ‌کاربری اراضی منابع طبیعی، مقابله با بیابانزایی و سپس توسعه است.

او با اظهار به اینکه باید از زمین‌های کم بازده به خصوص حاشیه جاده‌ها، آب‌بندان‌ها، خیابان‌ها و پارک‌های شهری بیشترین بهره را ببریم، تصریح کرد: در راستای توسعه طرح‌های زراعت چوب و توسعه فضای سبز، نهال‌های جنگلی اعم از پهن برگ و سوزنی برگ در سه منطقه ارتفاعی پایین‌بند، میان‌بند و بالابند در هفت نهالستان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری تولید و طبق برنامه تا پایان سال بین مردم توزیع خواهد شد.

علوی با اشاره به اینکه اگر به حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی توجه نشود، به طور یقین امنیت زیستی با تغییرات آب و هوایی به مخاطره می افتد، توضیح داد:‌ تولید و کاشت درختان هیچ گونه بار مالی و هزینه ای برای دولت ندارد.

وی بیان داشت: ۱۶۴ هکتار از هفت نهالستان تحت پوشش اداره‌کل به‌صورت قرارداد با پیمانکاران، نهال مورد نظر تولید و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه