روی خوش پاییز به مازندران

روی خوش پاییز به مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: پاییز روی خوش‌ش را به مازندران نشان داد.

به گزارش چامه شمال، حیدر داوودیان اظهار کرد: پاییز امسال برای مازندران با افزایش بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال و دوره درازمدت پایان یافت اما با توجه به تاثیرات خشکسالی سه سال اخیر با وجود این بارندگی‌ها، در سایر شاخص‌های آماری مرتبط با آب تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه پاییز امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان بودیم و میانگین 236.5 میلیمتر بارندگی ثبت شد که افزایش 57 درصدی نسبت به پاییز پارسال و رشد 8 درصدی نسبت به مدت مشابه دوره درازمدت را نشان می‌دهد.

داوودیان با ذکر اینکه افزایش بارندگی‌ها طبیعتا روی سایر آمارهای منابع آبی تاثیر می‌گذارد و بر همین اساس نیز پاییز امسال شاهد افزایش آورد رودخانه‌های استان بودیم، افزود: آورد رودخانه‌های استان در پاییز امسال 480 میلیون مترمکعب بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد افزایش را نشان می‌دهد اما 20 درصد کمتر از دوره درازمدت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران درباره میزان ذخیره سدهای استان در پایان پاییز خاطرنشان کرد: مجموع ذخیره سدهای استان در حال حاضر 153 میلیون متر مکعب است که 34.5 درصد از کل حجم مخازن سدهای استان محسوب می‌شود و نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

داوودیان افزود: آب موجود در مخزن سد شهید رجایی به عنوان بزرگترین سد استان در حال حاضر با 19.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 37 میلیون متر مکعب رسیده است. البته در شرایط عادی باید در این زمان از سال بین 70 تا 80 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد شهید رجایی ساری ذخیره باشد.

وی ادامه داد: سد البرز نیز در حال حاضر 91 میلیون متر مکعب ذخیره دارد که 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

داوودیان از کاهش آب ذخیره شده در آب‌بندان‌های استان طی مدت یاد شده خبر داد و خاطرنشان کرد: حجم ذخیره آب‌بندان‌ها در پایان پاییز امسال 155 میلیون مترمکعب ثبت شده که معادل 38 درصد کل حجم 400 میلیون مترمکعبی ذخیره این سازه‌های آبی است و نسبت به پاییز سال گذشته 3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: ورودی به آب‌بندان‌های استان در پاییز امسال بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود اما به دلیل تخلیه کامل آب‌بندان‌ها بر اثر خشکسالی، با وجود بارش‌های مناسب هنوز میزان ذخیره به حد سال گذشته نرسید.

داوودیان درباره وضعیت تراز آب زیرزمینی استان نیز اظهار کرد: در پایان آذر امسال حجم آب‌های زیرزمینی استان 139 میلیون متر مکعب نسبت به دوره درازمدت کمتر شده و تراز آب‌های زیرزمینی نسبت به دوره درازمدت 80 سانتیمتر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در عین حال که بارندگی‌های پاییزی مازندران امسال افزایش چشمگیری داشت، شاهد افزایش کم‌سابقه دمای هوا نیز بودیم، افزود: میانگین دمای هوای استان در سه ماه سوم امسال نسبت به دوره درازمدت 3.5 درجه و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.5 درجه افزایش یافت که باعث بیشتر شدن تبخیر می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه