افزایش حجم ذخایر سدهای مازندران
درپی بارش‌های اخیر اتفاق افتاد؛

افزایش حجم ذخایر سدهای مازندران

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بارندگی‌های روزهای گذشته تاثیر خوبی بر ذخیره آب در مخزن سدهای بزرگ استان داشت و 7 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سه سد شهید رجایی، گلورد و آیت‌اله صالحی مازندرانی کرد.

به گزارش چامه شمال به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای مازندران، فرهاد خلردی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون شاهد بارش 433 میلیمتری هستیم که نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش و نسبت به دوره دراز مدت، یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی درباره میزان ذخیره آب ناشی از این بارندگی‌ها در سدهای استان یادآور شد: بارندگی روزهای اخیر منجر به آورد 3.2 میلیون مترمکعبی به سد شهیدرجایی و افزایش حجم آب ذخیره شده به 71 میلیون مترمکعب شد که معادل 44 درصد از حجم مخزن این سد می‌باشد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: سد آیت اله صالحی مازندرانی نیز با آورد 2.5 میلیون مترمکعبی به میزان پرشدگی 136 میلیون مترمکعب، معادل 96 درصد از حجم مخزن رسیده است.

خلردی ادامه داد: سیلاب اخیر حدود 1.3 میلیون مترمکعب نیز ذخیره در سد گلورد آورد داشت.

وی گفت: تاکنون میزان ورودی به دشت تجن نیز معادل 7.3 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان بخشی در آب‌بندان حوزه تجن ذخیره شده و منجر به پرشدگی آب‌بندان های این حوزه شد. بخشی صرف تغذیه مصنوعی آبخوان ها و بخشی نیز به منظور ذخیره در آب‌بندان های نکارود به آن حوزه هدایت گردید.

خلردی درخصوص وضعیت آورد رودخانه‌های استان نیز اظهار کرد: مجموع آورد رودخانه‌های مهم استان از ابتدای سال آبی تاکنون 1170 میلیون مترمکعب می‌باشد که نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش ولی نسبت به دوره درازمدت کاهش 26 درصدی را نشان می دهد که در این میان آورد رودخانه‌ هراز ناشی از سیلاب با دبی ورودی 25 مترمکعب در ثانیه به 1.7 میلیون مترمکعب رسید که در آب‌بندان‌ها ذخیره شد.

این مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت ذخیره سدهای استان از هم استانی‌ها خواست در خصوص مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف همراهی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه