به گزارش چامه شمال، اقدامات جزیرهای و پراکنده و گاهاً سطحی نتوانسته گره این مساله را باز کند و اغلب متولیان این امر در این رابطه پای خود را پس میکشند.
طرح عفاف و حجاب هم چندی است که در حال چکشکاری بوده و هنوز چارچوبهای اصلی آن مشخص و علنی نشده است.
در همین راستا متولیان این موضوع مهم در استانها اقداماتی از جمله اجرای طرح "طوبی" را در دستور کار دارند.
طرح طوبی یک طرح ملی و مرجع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آموزش و توانمندسازی بانوان جهت تبلیغ و ترویج عالمانه و هنرمندانه حجاب و زیست عفیفانه است که به همه استانها ابلاغ شده است.
در این راستا استان مازندران نیز با محوریت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جلسهای را برای اجرایی کردن این طرح با حضور متولیان این امر برگزار کرد.
اگرچه چنین طرحی باید از سالها پیش و برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم آغاز میشد اما به هر حال اگر آنطور که در برنامه آمده؛ بهطور مستمر، و با علم و هنر همراه شود، میتواند تأثیرگذار باشد.
نگاه فرهنگ به مساله حجاب، رفع تکلیف نیست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست تبیینی طرح ملی طوبی، نگاه مجموعه تابعه و استان به مساله عفاف و حجاب را رفع تکلیف ندانست و اظهار کرد: همه ۲۷ دستگاه در طرح ملی "طوبی" باید پای کار بیایند.
احسان آهنگر معتقد است که این اقدامات نباید مقطعی باشد چرا که دشمن ثانیه به ثانیه، لحظه به لحظه و روز به روز کار میکند و آن را از پاشنه آشیلها میداند بهطوریکه مصمم و معتقد است با برداشتن مسئله حجاب، یکی از ستونهای جمهوری اسلامی فرو خواهد پاشید.
وی با بیان اینکه همه دستگاههای فرهنگی کشور باید پای کار باشند و به حوزههای ایجابی فرهنگ عفاف و حجاب کمک کنند، یادآور شد: ۲۷ دستگاه در این زمینه تکلیف دارند. برای آنها باید اعتبار لحاظ شود و کاری که صورت میگیرد باید مستمر باشد، و اینکه گزارش سطحی، کاری از پیش نمیبرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران اعلام کرد: نگاه ما به این مساله، رفع تکلیف نیست و از همان ابتدا مطالبهی ما از همکارانمان این بوده که ببینیم نسبت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مقوله حجاب و عفاف چیست و نقش ما در این مساله مهم کجاست.
آهنگر با بیان اینکه آموزش تنها بخشی از برنامههای طرح ملی طوبی است، مهمترین مساله را بکارگیری صحیح آموزشها در زمان و مکان، و با کیفیت مناسب عنوان و خاطرنشان کرد: گاهی با اجرای غیرهوشمندانه و غیرعالمانه به نتیجه عکس میرسیم و همه زحمات از بین میرود.
وی با تأکید بر اینکه تربیت مربی در طرح طوبی باید بهگونهای باشد که مسلح به منطق و فلسفه حجاب و عفاف شده و بتوانند آن را تبیین کنند.
آهنگر گره اصلی در ضعف برنامههای اجرایی را عدم آگاهی از حسنات و آثار این فریضه عنوان داشت که نباید از آن غافل شد.
شرکت یکهزار نفر در طرح طوبی مازندران
در این جلسه خانم سلیمانی از مدرسه تخصصی علمیه خواهران فاطمهالزهرا(س) ساری، با اشاره به انواع اقدامات فرهنگی به بیان نقاط ضعف و قوت آنها پرداخت و بهترین گزینه برای موفقیت در اهداف طرح طوبی را اقدام مستمر عنوان کرد.
سلیمانی، اقدام برکهای یا جزیرهای، مردابی یا کمعمق و کممحتوا، گردابی یا تحصنها، سیلابی یا توهمساز، سدّی یا مقطعی و رودخانهای یا جریانی را عناوین اقداماتی دانست که برای تأثیرگذاری در فرهنگ عفاف و حجاب در نظر گرفته شده و تاکید کرد: در نهایت کار رودخانهای که همراه با استمرار، جریانسازی و شبکهسازی است را تأثیرگذارترین گزینه دانست.
این مربی فرهنگی و تربیتی با اشاره به برگزاری کلاسهای آموزشی در سه سطح، عنوان داشت: ۶ کارگاه آموزشی، استمرار آموزشها، ارائه درسنامه، نمایشگاه جواهرانه، معرفی ۲۱ اصل در آموزشها برای فراگیری مربیان جهت رساندن آنها به سطح تخصصی و ورود به میدان تبلیغی و آگاهیبخشی در طرح طوبی، برگزار میشود.
او ادامه داد: بیشترین آموزشها در سطح مدارس است و در امتداد آن نیز دانشگاه، پایگاه بسیج و مساجد قرار دارند که با تربیت مربی گسترش مییابد.
سلیمانی یادآور شد: تاکنون کلاسهای آموزشی برای تربیت مربی در شهرهای آمل، بابل، ساری و فریدونکنار انجام شد و در مجموع از یکهزار و ۱۴۰ شرکتکننده، ۳۰۷ نفر به دوره تخصصی رسیدند.
گفتنی است: مسائلی چون متغییرهای مداخلهگر، ارتباطگیری و مخاطبشناسی، جریانسازی فرهنگی، شناسایی افراد توانمند و به کارگیری آنها، استفاده از مربیان طرح امین و اجرای صحیح اقدامات برابر با برنامههای طرح طوبی، ازجمله مواردی بود که در این نشست صمیمی، عنوان شد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه