ضوابط چرای دام در مازندران اعلام شد

ضوابط چرای دام در مازندران اعلام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر خواستار پرهیز از کوچ و چرای زودرس دام شد.

به گزارش چامه شمال به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر، مهرداد خزایی در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از کلیه مرتعداران، دامداران، گردشگران و حامیان محیط زیست درخواست کرد با توجه به توان و استعداد اکولوژی جنگل‌ها و مراتع به منظور حفظ و احیا پوشش گیاهی مراتع علی‌الخصوص حفظ ذخایر ژنتیکی، گونه‌‌های دارویی و خوراکی از برداشت غیرمجاز گونه‌های مرتعی بدون مجوز قانونی اکیداً خودداری گردد.

وی از کلیه مرتعداران و دامداران خواست در عمل به تکالیف قانونی خود با مامورین منابع طبیعی همکاری نموده و موجبات پایداری و سلامت مراتع و رونق بخشی به تولید را فراهم کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر با بیان اینکه دامداران از کوچ و چرای زودرس دام در مراتع اجتناب کنند، گفت: چرای دام مازاد و بیش از ظرفیت مندرج در پروانه چرا و طرح مرتعداری تخلف است.

خزایی متذکر شد: دامدارانی که فاقد پروانه چرای دام می باشند به هیچ وجه، حق تعلیف و گسیل نمودن دام  به مراتع را ندارند.

وی یادآور شد: کلیه دامداران و فرزندان آنان که مزایای خروج دام از جنگل بهره مند شدند، حق استفاده از مراتع را ندارند.

خزایی ادامه داد: عدم رعایت موارد فوق  توسط دامداران تخلف محسوب شده و در صورت  مشاهده و تکرار آن برابر ضوابط و مقررات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با افراد برخورد خواهد شد.

وی از شهروندان و گردشگران خواست در صورت مشاهده هرگونه برداشت بی رویه محصولات فرعی، تخریب، تصرف و آتش سوزی در مراتع و جنگل ها مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه