«جریان واریزه‌ای» سیل چالوس را رقم زد

«جریان واریزه‌ای» سیل چالوس را رقم زد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران، «جریان واریزه‌ای» موجب خسارات وارده در سیل چالوس شد.

به گزارش چامه شمال، سید محمد موسوی با اشاره به اینکه سیل شامگاه 24 خرداد در منطقه دزدبن جاده چالوس ناشی از جاری شدن روان‌آب بر اثر رگبارهای نقطه‌ای در ارتفاعات این منطقه بود، اظهار کرد: سنگ‌ها، واریزه کوهی، چوب و گل و لای در مسیل منتهی به یک واحد پذیرایی حاشیه جاده جریان واریزه‌ای ایجاد کرد و خساراتی به بار آورد.

وی با بیان این‌که سیل پنجشنبه گذشته در جاده چالوس ناشی از طغیان رودخانه چالوس نبود، افزود: طبق پیش‌بینی‌ها رگبارهای نقطه‌ای از ساعات پایانی روز پنجشنبه آغاز شد و در ارتفاعات نیز شاهد بارندگی‌های بسیار شدید بودیم که منجر به جاری شدن روان‌آب در برخی نقاط استان از جمله ارتفاعات چالوس شد.

موسوی یادآور شد: در محدوده جاده چالوس طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی شدیدی رخ داد که منجر به طغیان رودخانه نشد، اما با جاری شدن سیلاب حاوی روان‌آب، واریزه‌های کوهی و چوب در دره دزدبن خساراتی را در نقطه تلاقی مسیر سیلاب با جاده و رودخانه بر جای گذاشت.

به گفته وی در نقطه تلاقی مسیل و جاده، حجم بالای واریزه کوهی و چوب‌ آب‌گذر زیر جاده "کالوِرت" را بست و جریان سیلاب از روی جاده وارد رودخانه چالوس شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در زمان وقوع سیل، دِبی آب رودخانه چالوس هشت مترمکعب بر ثانیه بود و رودخانه روندی عادی داشت. حدود ساعت 20:30 پنجشنبه جریان سیلابی به جاده و رودخانه رسید که با توجه به استقرار یک واحد پذیرایی در قسمت انتهایی مسیل به دلیل توقف خودروهای مسافران در مجاورت و پارکینگ رستوران منجر به وقوع خسارت شد.

موسوی درباره دِبی این سیلاب نیز اظهار کرد: جریان طغیانی این سیلاب که آغاز تا فروکش کردن آن حدود 30 دقیقه بود، بر اساس مقطع‌برداری‌های انجام شده در زمان پیک 34 متر مکعب بر ثانیه بود که حدود یک‌ششم حجم پیک سیلاب هفتم مرداد 1402 در منطقه واسپول چالوس است.

وی با بیان اینکه جریان‌های واریزه‌ای قدرت تخریب بالایی دارند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداکثر ۳۰ درصد این سیلاب را آب تشکیل می‌داد و مابقی آن واریزه کوهی، سنگ، چوب و گل و لای بود. به همین دلیل نیز قدرت تخریب آن در نقطه تلاقی با جاده بالا بود و چند خودرو را با خود برد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به توپوگرافی منطقه وقوع سیل و مسیر سیلاب گفت: طول این مسیل که از ارتفاع چهار هزار متری آغاز می‌شود و تا ارتفاع حدود 2 هزار متری امتداد می‌یابد نزدیک به 11 کیلومتر است. در این مسیر هیچ رودخانه‌ و سازه‌ای وجود ندارد. میانگین شیب این مسیل 67 درصد است که شیب بسیار بالایی برای یک مسیر جریانی محسوب می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: مسیل‌ها به مرور زمان و بر اثر جریان‌های سیلابی ایجاد می‌شوند و طبیعی است که هر جا مسیلی وجود داشته باشد یعنی امکان جاری شدن سیلاب هم در آن وجود دارد. بر همین اساس همواره تاکید می‌کنیم که هرگونه ساخت و ساز در بستر مسیل‌ و همچنین توقف در این نقاط هنگام بارندگی و حتی در روزهای گرم سال ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

او افزود: بررسی‌ها برای به دست آوردن جزئیات بیشتر از علل وقوع این سیل در حال انجام است و در صورت کسب داده‌های جدید حتما اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه