آیین نکوداشت استاد محمدرضا اسحاقی در تهران برگزار می‌شود
۳۰ خردادماه؛

آیین نکوداشت استاد محمدرضا اسحاقی در تهران برگزار می‌شود

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، آیین نکوداشت استاد محمدرضا اسحاقی را در تهران برگزار می‌کند.

به گزارش چامه شمال به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، این آیین، ۳۰ خردادماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برپا می‌شود.

استاد محمدرضا اسحاقی گرجی موسیقی‌دان و نوازنده دوتار، خنیاگر نامی موسیقی محلی مازندران و چهره ملی موسیقی محلی و نواحی به‌شمار می‌رود.

وی زاده ۱۴ آبان ۱۳۲۶ در گرجی‌محله بهشهر بوده و از سال ۱۳۳۷ با سازهای تنبک، للوا، دوتار و کمانچه می‌نوازد.

اسحاقی گرجی در مصاحبه‌ای ضمن توضیح روزهای آغاز فعالیتش در زمینهٔ موسیقی، می‌گوید: «زمانی که به دوتار روی آوردم، این ساز در حال انقراض بود.

همان‌طور که می‌دانید دوتار ساز نقالی ست و توجه من پس از آموزش دوتار به سوی خنیاگری جلب شد که شاخه ای رو به انقراض در موسیقی نواحی بود و پس از فراگرفتن اصول و پایه خنیاگری و بقول دوستان، استادی در آن دیدم که ازمیان خنیاگران قدرتمند گذشته همه به دیار باقی شتافته و تنها من باقی مانده‌ام و با اینکه به عقیده بسیاری نقطه عطف و قوت من اینست که آخرین خنیاگر مازندران هستم وای خود از این موضوع اصلاً خوشحال نیستم و در حال حاضر سعی در انتقال معلومات خود به دیگران مخصوصاً فرزندانم هستم تا بعد از من خنیاگری باقی بماند و هم اکنون پسرم اصغر در خنیاگری بسیار موفق و علاقه‌مند بوده و بزودی او هم جزو خنیاگران انگشت‌شمار مازندران خواهد بود و باتوجه به فعالیت‌های آموزشی اصغر و آموزشگاه موفقی که چند سالی است به همت اداره ارشاد درشهرستان بهشهر دائر نموده در تلاش هستم تا خنیاگری را از طریق آموزش نظری در آموزشگاه به سایر علاقه‌مندان آموزش دهم. درحال حاضر متأسفانه بنده تنها نقال باقیمانده از راویان و نقالان مازندران هستم.»

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه