کنترل تنش آبی در مازندران

کنترل تنش آبی در مازندران

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از کنترل تنش آبی در استان خبر داد.

به گزارش چامه شمال، جواد دادویه اظهار کرد: تلاش همکاران‌مان برای اجرای برنامه نوبت‌بندی توزیع آب کشاورزی در سال زراعی گذشته با وجود شدت خشکسالی نتیجه‌بخش بود.

وی افزود: مساحت 32 هزار هکتاری کشتزارهایی که در ابتدای سال احتمال بروز تنش داشتند به کمتر از 2 هکتار کاهش یافت و امیدواریم امسال نیز با همراهی کشاورزان در سراسر استان مشکلات مربوط به تامین آب کشاورزی به کمترین حد ممکن برسد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از توزیع حدود 450 میلیون متر مکعب آب کشاورزی در شبکه‌های هراز، البرز، گلورد و تجن طی فصل کشاورزی جاری خبر داد.

دادویه ادامه داد: از ابتدای فصل کشاورزی تاکنون با برنامه‌ریزی‌هایی که برای توزیع آب از منابع سطحی صورت گرفت، بخش قابل توجهی از آب موردنیاز کشتزارهای مازندران به کمک تاسیسات آبی استان اعم از سدها، آب‌بندان‌ها و سردهانه‌های کشاورزی تامین شد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان آب توزیع شده در شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان مربوط به شبکه هراز است، افزود: از ابتدای سال تا کنون 234 میلیون متر مکعب آب کشاورزی در شبکه هراز تقسیم و توزیع شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: تقسیم و توزیع آب از منابع سطحی در دشت هراز و سایر دشت‌های مازندران از ۱۵ اسفند سال گذشته آغاز شد و تا پایان فصل کشت ادامه خواهد داشت.

به گفته دادویه در شبکه تجن حدود 100 میلیون مترمکعب، در شبکه البرز 66 میلیون مترمکعب و در شبکه گلورد نیز 45.5 میلیون مترمکعب آب کشاورزی توزیع شده است.

وی یادآور شد: نیاز آبی کشتزارهای مازندران بیش از 2 میلیارد و 950 میلیون متر مکعب در سال است که یک میلیارد و 850 میلیون مترمکعب این نیاز از منابع آب‌های سطحی اعم از رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها، تاسیسات بازچرخانی و سدها تامین می‌شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران میزان آب رهاسازی شده از 2 سد بزرگ استان طی دو ماه اخیر را حدود 80 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مناسب ذخیره آب سدهای مازندران طی سالجاری، امسال رهاسازی آب موردنیاز کشاورزی از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی(البرز) در هفته نخست اردیبهشت آغاز شد و تاکنون طبق برنامه زمان‌بندی 46 میلیون متر مکعب آب از این سد وارد شبکه البرز شده است.

دادویه درباره میزان آب رهاسازی شده از بزرگترین سد استان نیز اظهار کرد: رهاسازی آب از سد شهید رجایی ساری نیز 13 خرداد آغاز شد و طی حدود 36 روز گذشته 33 میلیون متر مکعب آب از این سد وارد شبکه تجن شد. یعنی به طور میانگین روزانه حدود 916 هزار متر مکعب آب از این سد برای تامین آب کشتزارهای پایین‌دست رهاسازی شد.

وی با اشاره به پیش‌بینی بروز تنش آبی در کشتزارهای جویبار اظهار کرد: تا کنون با استفاده از سامانه انتقال آب شبکه البرز به سیاهرود نزدیک به 4 میلیون مترمکعب آب از رودخانه سیاهرود وارد شالیزارهای جویبار شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه