تدوین آثار ۶۰۰ شهید مازندرانی برای اولین بار

تدوین آثار ۶۰۰ شهید مازندرانی برای اولین بار

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران گفت: پیش اجلاسیه فرزندان معزز شهدای مازندران با حضور ۶ هزار نفر برگزار خواهد شد.

به گزارش چامه شمال، سعید کهنسال به‌مناسبت دومین کنگره ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید مازندران در مهرماه جاری، به بیان جزئیاتی از فعالیت‌ها در راستای برگزاری این کنگره پرداخت و اظهار کرد: بعد از تصمیم‌گیری برای برگزاری این کنگره بررسی جدی با تلاش شبانه‌روزی با همکاری سپاه کربلا مازندران انجام و در نتیجه آن آمار دقیق و واقعی شهدا از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید به ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید رسید.

وی افزود: در این زمینه پنج مولفه تعداد پرونده‌های فیزیکی، تعداد مزار، متولدین استان، والدینی که اصالت مازندران دارند و آلاله‌های زهرایی آرمیده در این استان و گنجاندن آن در آمار جدید شهدا درنظر گرفته شد.

کهنسال بعنوان نمونه ذکر کرد: یکهزار و ۷۰۰ پدر و مادر شهید داریم که در مازندران سکنی دارند. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با اشاره به جزئیاتی از کمیته‌های فعال در این کنگره و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: تجلیل از خانواده‌های شهدا در استان مازندران برای ۲۸ شهریور ماه با ۲ هزار و ۱۳۳ تیم شش نفره در دستور کار است که در هر تیم یک دانش‌آموز و یک دانشجو هم حضور خواهد داشت.

کهنسال با اعلام اینکه تجلیل از کلیه ایثارگران شاغل در دستگاه‌های اجرایی را نیز در برنامه داریم، ادامه داد: تصاویر شهدا در قالب تابلوفرش در حال آماده‌سازی است که تحویل خانواده‌ها شود.

این مسئول گفت: برای برگزاری پیش اجلاسیه فرزندان معزز شهدای مازندران خود فرزندان شهدا به میدان آمدند و در این راستا استان به هفت منطقه تقسیم شد تا برنامه قبل از کنگره احتمالا در ششم مهر ماه با حضور ۶ هزار فرزند شهید مازندرانی برگزار شود.

کهنسال بیان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت باید در باور و اندیشه‌های جوانان و مردم نفوذ کند که لازمه آن کار رسانه‌ای است و تکرار گرامیداشت شهدا ضمن برجستگی، حقیقت را آشکارتر خواهد کرد.

وی با اشاره به بی‌اعتمادی خانواده‌های شهدا و مردم نسبت به جمع‌آوری آثار شهدا در طی سال‌های اخیر، تاکید کرد: برای جلب اعتماد و حسب وظیفه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است‌.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آثار شهدا، اعلام کرد: ما حدود ۵۹۴ شهیدی داشتیم که آثاری از آن‌ها نداشتیم که با تلاش تشکل‌های ایثارگری و گروه‌های جهادی فیلم‌ها و عکس‌هایی از آنان جمع‌آوری شد.

کهنسال افزود: ۲۰ هزار نسخه از آثار شهدا برای اولین بار جمع‌آوری شد و نماسازی و گویاسازی تصاویر شهدا نیز پیشرفت ۹۰درصدی دارد.

وی همچنین از پیاده‌سازی و دسته‌بندی نوار مصاحبه‌های آرشیو شده ۲ هزار اثر به مدت یکهزار ساعت، انجام مصاحبه از ۴ هزار و ۵۰۰ خانواده‌های شهدا و جانبازان ۷۰ درصد، تایپ تمامی وصیت‌نامه‌های شهدا و قراردادن در یک سرور مرکزی، ایجاد ۴ کارگاه آموزشی در مناطق مختلف استان ، چاپ وصیت‌نامه‌های شهدا، راه‌اندازی اتاق ایزوله برای حفظ آثار شهدا و جمع‌آوری ۱۰ هزار قطعه عکس مربوط به لشکر ۲۵ کربلا خبر داد.

کهنسال علت جمع‌‌آوری اسناد و آثار شهدا را، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع عنوان کرد و گفت: در این راستا بخشی از اعتبار برای بارگزاری همه این آثار در یک سرور مرکزی و در دسترس قرار دادن آن برای عموم مردم، فراهم شد. البته با توجه به بودجه یک درصدی نهادهای اجرایی طی تفاهم‌نامه‌ای به خودشان محول شد.

وی از برگزاری محفل قرآنی با حضور اساتید بین الملل قرآن کریم در ۲۳ شهریور ماه، اجلاسیه شهدای غریب در اسارت به تعداد ۷۴ شهید در ۲۸ شهریور، اکران فیلم کوتاه ۱۳۳ با موضوع عملکرد لشکر ۲۵ کربلا از زمان جنگ تحمیلی تاکنون و برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش با حدود ۲ هزار و ۸۶ شهید ارتشی در مهرماه خبر داد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران همچنین به برگزاری کنگره ملی سردار شهید طوسی در تهران، برگزاری برنامه الماس‌های درخشان همزمان با سالروز ورود آزادگان، تولید بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در قالب تاریخ شفاهی، تولید ۱۴ اثر تئاتر فاخر، تولید ۵ موش‌گرافی، پنج سروده‌ فاخر، تولید و چاپ کتاب به تعداد هشت کتاب، انیمیشن فاخر شال سرخ، تولید مستند کوتاه و بلند به تعداد ۱۰ اثر، مستند حماسه جنگل در ششم بهمن ماه، همایش شهدای بین الملل جبهه مقاومت در آمل و برگزاری یادواره‌های شهدای مختلف در پیش اجلاسیه کنگره را بخشی از فعالیت‌ها در راستای برگزاری دومین کنگره شهدای مازندران اعلام کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه