سفره‌های زیرزمینی تشنه‌اند

سفره‌های زیرزمینی تشنه‌اند

این روزها سفره‌های زیرزمینی، دلهره کشت دوم برنج را دارند و این فرصت به تهدید تبدیل شد. تهدیدی که در سنوات گذشته یک اقدام ارزشمند در افزایش تولید بود.

به گزارش چامه شمال، چاه‌های غیرمجاز و چاه‌هایی که پروانه‌شان به انقضا رسیده مساله اصلی در مبحث برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی بوده و باید به این نگرانی اهمیت داد.

فرونشست شرق مازندران محتمل است

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران که به مناسبت هفته خبرنگار در جمع اهالی خبر حاضر شده بود، این مهم را اینگونه پاسخ داد: کشت دوم برنج تهدیدی برای سفره‌های زیرزمینی استان بوده و با ادامه این روند، فرونشست زمین در شرق استان محتمل است.

حیدر داودیان با اعلام اینکه ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته مسدود شد، اظهار کرد: تعداد بسیاری از چاه‌ها وجود دارند که پروانه بهره‌برداری‌شان منقضی شده و این موضوع به یک معضل تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه سفره‌های زیرزمینی برگشت‌ناپذیر است، افزود: به محض اینکه به کشت دوم می‌رسیم، سفره‌ها به‌شدت اُفت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، آب موردنیاز شرب، کشاورزی و صنعت مازندران را ۳ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: از لحاظ منابع مشکلی نداریم و چاره کار مهار آب‌های سطحی است.

داودیان با بیان اینکه در سال گذشته سد هراز در برخی مواقع کاهش ۵۰ درصدی آورد را شاهد بود، از آسیب ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در پارسال خبر داد.

وی میزان بارندگی‌های امسال را خوب توصیف کرد و یادآور شد: کل میانگین بارندگی در دراز مدت ۶۳۲ میلیمتر بود و خوشبختانه تاکنون به میزان بارندگی ۶۴۰ میلیمتر رسیده‌ایم.

گلورد، امسال به بهره‌برداری می‌رسد

وی در پاسخ به سوال خبرنگارمان در رابطه با افتتاح نمایشی سد گلورد در سال ۹۸ توضیح داد: در وزارت نیرو مرسوم است که بعد از اتمام ساخت سد، طی مراسمی آبگیری صورت می‌گیرد و به معنای افتتاح آن نیست.

داودیان با اشاره به اینکه افتتاح سد پس از آبگیری کامل انجام می‌شود، این نوید را داد که سد و پل گلورد در سالجاری به‌بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در پاسخ به سوال دیگرمان در مورد ساماندهی زباله شهر آمل در حاشیه سد هراز، گفت: دپوی زباله در مکان موردنظر به ۳۵ سال قبل برمی‌گردد و وزارت نیرو قبول مسئولیت کرد که دپوی زباله را مدیریت کند.

داودیان اضافه کرد: در گام اول باید حمل زباله به منطقه قطع گردد و مکان جدیدی برای دپو درنظر گرفته شود.

طرح‌ گردشگری سد شهید رجایی، تجربه‌ای تلخ

وی در رابطه با ایجاد طرح‌های گردشگری در حاشیه سدهای استان یادآور شد: متاسفانه طرح گردشگری سد شهید رجایی از تجربه‌های ناموفق بود و با سرمایه‌گذار این سد دچار چالش هستیم.

داودیان افزود: هم‌اکنون این پرونده در دستگاه قضایی مطرح و بدنبال سرمایه‌گذار جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگارمان در رابطه با عاقبت مطالعات دانشگاه در رابطه با سد فینسک گفت: گزارش دانشگاه به نفع مازندران بود و طی ۵ سناریو پیشنهاد شد که آب موردنیاز از منابع خودِ استان سمنان تامین شود.

رشد ۳۱ درصدی تولید محتوا

همچنین مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای مازندران از رشد ۲۱ درصدی تولید محتوا خبر داد و گفت: اخبار تولیدی از ۱۷۵ مورد به ۲۱۲ مورد در سال گذشته رسید.

فاطمه پورکاویان افزود: در سالجاری با تولید ۱۱۴ مورد محتوا از ۵۰ درصد تولید شش ماهه نخست سال گذشته عبور کردیم.

وی به تولید ۴ موشن‌گرافی علیرغم هزینه بالای تولید اشاره کرد و یادآور شد: ۲۱ اثر در قالب اینفوگرافی و پوستر تولید کردیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه