مازندران از کمبود نیروی ماهر رنج می‌برد

مازندران از کمبود نیروی ماهر رنج می‌برد

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران گفت: سالیان متمادی است که استان مازندران از کمبود نیروی ماهر کار و نبود زمین رنج می‌برد.

به گزارش چامه شمال، سیدمجتبی رضوی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار کرد: اغلب نخبگان مهاجرت می‌کنند و کمتر اتفاق می‌افتد فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف سهم صنایع استان شود.

وی افزود: بنظر می‌رسد رفتن مسیر حرکت صنایع به سمت استفاده از کارگران ماهر خارجی، دور از انتظار نباشد.

رضوی از برگزاری مراسم تجلیل از ۳۰ واحد نمونه صنعتی و معدنی و نیز کارآفرینان جوان مازندران خبر داد و یادآور شد: این آیین در نیمه دوم امسال با تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی و نیز کارآفرینان برتر و جوان استان مازندران برگزار می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز با به‌وجود آمدن ناترازی‌ها هر فعال اقتصادی را با مشکل جدی مواجه می‌کند، گفت: رفع تعهدات ارزی نیز مسئله دیگری است که چالش جدی را برای فعالان این بخش رقم زده است.

رضوی با اشاره به اینکه پنج ماه متوالی است که شاهد رشد منفی بخش صنعت هستیم و این ناترازی ما را متعجب کرده است، افزود: شرایط کنونی به راحتی می‌تواند جان هر صنعتی را بگیرد و اکنون شرایط مطلوب نیست و امیدواریم از چاله‌های عمیق کنونی گذر کنیم.

وی با اعلام اینکه تورم ۴۰ درصدی کنونی برای ورشکستگی بخش صنعت کافی‌ است، بیان کرد: سیاست‌گذاری در بخش صنعت به‌گونه‌ای بوده که نیازمند تغییر و تحول است.

رضوی ادامه داد: در بخش معدن نیز با ماشین‌آلات قدیمی و خارج از رده در حال فعالیت هستیم و هزینه‌های تمام‌شده بالا و قیمت تمام‌شده نیز نشان از نرخ گران‌تر محصول نهایی دارد.

این فعال صنعتی گفت: فضای کسب‌وکار کنونی برای فعالان بخش صنعت، سخت و دشوار است و امید می‌رود تا بهبودی در اوضاع حاصل شود.

رضوی افزود: در تابستان امسال با قطعی‌های مکرر برق شاهد وضعیت وحشتناک مدیریتی در بخش صنعت بودیم و قطعی برق طی سه روز در هفته کمر صنایع را خواهد شکست و این در حالی است که با این حجم از تعطیلی‌ها، رقمی از مالیات کاسته نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه اساساً کمبود قانون نداریم و بلکه در برخی نقاط با تعدد قانون نیز مواجه هستیم، تصریح کرد: مشکل در اجرا و نیز مخاطبان قانون است یعنی فاعلین در اجرای قانون، درست عمل نمی‌کنند و البته بعضاً قوانین نیز در برخی مواقع، قابلیت اجرایی و کارآیی لازم را ندارد.

رضوی تاکید کرد: راه برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور، تغییر نیروی انسانی در پست‌های مدیریتی و نیز در اجرای قوانین است.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با اشاره به اینکه فعالان بخش صنعت، حالا پس از دست‌وپنجه نرم کردن شش‌ماهه با بحران برق، در نیمه دوم سال باید با چالش گاز مواجه شوند، خاطرنشان کرد: تقریباً تمامی واحدهای صنعتی به‌دنبال افزایش بهره‌وری هستند و خرید ژنراتور یک هزینه اضافی محسوب شده که به صنایع، تحمیل می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه