خبرنگاران در شناخت قالب‌هاي چهارگانه روزنامه‌نگاري دچار مشکل هستند
هیات داوران پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران:

خبرنگاران در شناخت قالب‌هاي چهارگانه روزنامه‌نگاري دچار مشکل هستند

هیات داوران پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران در بیانیه‌ای به دبیرخانه این جشنواره اعلام کردند: به نظر می‌رسد همچنان بعضی از همکاران در شناخت قالب‌هاي چهارگانه اصلی روزنامه‌نگاري - خبر، مصاحبه، گزارش و یادداشت - و ویژگی‌هاي هر کدام دچار مشکل هستند که پیشنهاد می‌شود در قالب دوره‌اي آموزشی به این موارد پرداخته شود.

به گزارش چامه شمال، علی‌اکبر قاضی‌زاده، احمد میرعابدینی، علیرضا کتابدار، بهروز فرهمند و مریم سلیمی در این بیانیه اعلام کردند: هیئت داوران 780 اثر ارسالی به پنجمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان مازندران را در بخش‌های تیتر، مصاحبه، مقاله و یادداشت، گزارش و چندرسانه‌ای شامل عکس، کلیپ و گزارش‌ویدئویی، موشن‌گرافی و مستند بررسی و با درنظر گرفتن محورهای موضوعی جشنواره و لحاظ ملاک‌های حرفه‌ای، آثار برتر را در هر بخش معرفی کرد. هر چند کمیت و کیفیت آثار نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است، اما با توجه به سابقه درخشان و جایگاه رفیع استان مازندران در ادب و هنر و روزنامه‌نگاری ایران همچنان در انتظار افزایش مشارکت کمی آثار و بهبود رویکرد کیفی آنها هستیم.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: در بخش «تیتر» باید به این نکته توجه کرد تیترنویسی، بیش و پیش از این که براساس ذوق و قریحه باشد، قاعده‌مند و دارای اصول و تکنیک است. ذوق و قریحه و استعداد ـ که نیمی از کار است و نه همه‌ی آن ـ  باید پس از آموزش و یادگیری به کار افتد. به کار بستن ذوق و قریحه، «تیتر زیبا» را می‌سازد و فراگیری آموزه‌ها «تیتر درست» را. اولویت نخست برای یک تیتر، ابتدا «درست» بودن و سپس «زیبا» بودن است و صدالبته تیترهای خوب، هر دو خصلت را همزمان دارند. همچنین باید تفاوت میان تیترهای خبری و غیرخبری را بیش از پیش در نظر گرفت. تیترهای خبری باید رنگ‌وبوی واقعیت به خود بگیرد، اما در تیترهای غیرخبری این آزادی عمل را داریم که به سمت‌وسوی کرشمه‌های قلمی رفته و رنگ‌وچاشنی ذوق و قریحه را بیشتر پخش کنیم.

همچنین درباره‌ بخش مصاحبه متذکر شدند: در بخش «مصاحبه»انتظار می‌رفت علاوه بر افزایش کمیت آثار ارسالی، سطح کیفی نیز بهتر باشد. سوژه، تیتر، اشاره، پرسش‌هاي اولیه، پرسش‌هاي ثانویه، نظم منطقی طرح پرسش‌ها، تناسب بین پرسش‌ها و پاسخ‌ها، نوآوري در ساختار مصاحبه، رعایت مسایل نگارشی و ویرایشی، کیفیت طرح پرسش‌هاي اول و آخر از جمله ملاك‌هاي اصلی داوري بخش مصاحبه بود. در این بخش چند اثر در واقع مصاحبه محسوب نمی‌شدند و ساختار آنها بیشتر شبیه خبر و در مواردي شبیه گزارش یا یادداشت بود. بیشتر مصاحبه‌ها به سبک «هرم وارونه» و در قالب «وي گفت» و «وي افزود» بدون ارایه پیشینه و جزییات لازم تنظیم شده بودند و کمتر شاهد تنظیم به سبک «سوال ـ جواب همراه با اشاره» بودیم. متاسفانه در چنین شرایطی کمتر می‌توان به نقش مصاحبه‌کننده در قالب طرح پرسش پی برد.

در رابطه با بخش مقاله و یادداشت هم آمده است: در بخش «مقاله و یادداشت»، با توجه به دو معیار «موضوع و محتوا» و «فرم» مورد بررسی قرار گرفت. از نظر موضوعی و محتوایی، روزنامه‌نگاران در آثار خود موضوع‌ها و مضمون‌های مناسبی را برگزیده و درباره آنها به خوبی نوشته‌اند، به گونه‌ای که می‌توان این نوشته‌ها و دل‌نوشته‌ها را به نوعی بازتاب رویدادهای محیط و پیرامون زندگی و اجتماعی آنان دانست که بدون تردید، همگی شایسته تحسین و تقدیرند. با این حال، معیاری که ممکن است این نوشته‌ها را تا حدی از یکدیگر متمایز کند، فرم، شکل بیانی و قالب‌های روزنامه‌نگارانه است. این شکل از نوشتار البته به آموزش، تمرین، تجربه و توجه بیشتر نیاز دارد.

هیات داوران پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران یادآور شدند: در بخش «گزارش» باید بر این نکته تاکید کرد درازنویسی به کمک بدیهیات موجود در اینترنت و نقل‌قول‌های آرشیوی، با هدف پُر کردن صفحه یا افزودن بر تعداد واژه‌ها، رسم برافتاده‌ای است. هنر بزرگ روزنامه‌نگار، کوتاه‌نویسی و در نظر گرفتن حوصله و شوق مخاطب است. همچنین «کشف»، هنر اصلی و محوری گزارشگر است. گزارشگر باید از سوژه، درک و برداشت بی‌فاصله و دقیق به دست آورد. بدون حضور مستقیم نمی‌توان از سوژه، نکته‌های خواندنی و جذاب به مخاطب انتقال داد.

در بخش «چندرسانه‌ای»، هیات داوران نیز اعلام کرد: نگاهی به آثار بررسی‌شده در بخش‌های عکس، کلیپ و گزارش‌ویدئویی، موشن‌گرافی و مستند حکایت از آن دارد که آثار نیازمند توجه توأمان به فُرم و محتوا هستند. این دو را باید بال‌های یک پرنده دانست که ضمن شکل دادن به یک اثر هنری برای ارتقای اثر به خلاقیت نیازمند هستند. اثری می‌تواند موفق باشد که ضمن توجه به فرم، اصول، قوانین و قواعد هنری و حرفه‌ای، بهره‌مندی از محتوا و سوژه مناسب، از خلاقیت و نوآفرینی نیز بهره گیرد. در این بخش از شرکت‌کنندگان انتظار می‌رود تا در انتخاب و ارسال آثار در جشنواره، قالب مربوطه را به درستی بشناسند و ضمن ارسال درست اثر در بخش مربوط به هر قالب، بین محتوای شرکت داده شده در جشنواره و محورهای آن نیز انطباق لازم را در نظر بگیرند.

در پایان این بیانیه نیز آمده است: با بررسی مجموع آثار ارسالی، هیات داوران بر نکات زیر تاکید می‌کند:

- به نظر می‌رسد همچنان بعضی از همکاران در شناخت قالب‌هاي چهارگانه اصلی روزنامه‌نگاري - خبر، مصاحبه، گزارش و یادداشت - و ویژگی‌هاي هر کدام دچار مشکل هستند که پیشنهاد می‌شود در قالب دوره‌اي آموزشی به این موارد پرداخته شود.

- آموزش، آموزش و باز هم آموزش عنصر مهمی است که هیچ‌وقت نباید فراموش کرد. از فردی که قصد ورود به این حرفه را دارد تا پیشکسوتی که سال‌های فراوان قلم زده است باید خود را از آموزش بی‌نیاز ندانند. برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در این زمینه می‌تواند گام موثری از سوی جشنواره باشد.

- از هیچ‌کس از جمله روزنامه‌نگار نمی‌توان انتظار بی‌طرفی کامل داشت؛ مهم اینکه روزنامه‌نگار انصاف و وجدان حرفه‌ای را فدای گرایش عاطفی یا نفرت نکند.

هیات داوران خاطرنشان کرد: هرچند احتمال خطاهای سهوی را در ارزیابی‌های خود منتفی نمی‌داند، اما با تمام توان کوشیده است با رعایت انصاف و با در نظر گرفتن معیارهای حرفه‌ای آثار برجسته‌تر را برگزیند. آنان که در این دوره رتبه‌ای به دست آورده‌اند نباید خود را از بیش آموختن و تلاش بیشتر بی‌نیاز بدانند. آنان نیز که رتبه‌ای به دست نیاورده‌اند، باید کمبودها و نارسایی‌های حرفه‌ای را با مطالعه و دقیق شدن در نمونه‌های برجسته جبران کنند. بدیهی است معرفی آثار برتر به معنای نادیده گرفتن اعتبار و ارزش سایر آثار نیست.

هیات داوران امیدوار است با توجه به درخشش استان مازندران در جشنواره کشوری ابوذر، در دوره‌های آینده شاهد رشد کمی و کیفی بیشتر آثار باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه