به گزارش چامه شمال، دکتر اسدالله تیموری با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد فعالیتهای کشاورزی در مازندران در قالب کشاورزی خُرد و وابسته به روستاها انجام میشود، مهمترین چالش این قشر را عدم دسترسی مناسب به بازار دانست و تصریح کرد: کشاورزان خُردپا، علاوه بر تأمین معیشت خانواده، مقدار مازاد تولیداتشان بسیار اندک است و شاید فاقد ظرفیت لازم برای عرضه مستقیم به بازارهای بزرگ باشند. این مسئله سبب میشود که فروش محصولات این کشاورزان با مشکل مواجه شود و حق واقعی آنها به دستشان نرسد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، برگزاری نمایشگاههای فصلی نظیر "روستاآباد" و همچنین ایجاد "روستا بازارها" را فرصتهای ارزشمندی برای رفع این مشکل عنوان و تاکید کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما، ترغیب و ترویج کشاورزان، بهویژه جوانان کشاورز، به استفاده از بازارهای الکترونیک و فناوریهای نوین برای ساماندهی بهتر فروش و ارتباط مستقیم با مصرفکننده است.
تیموری تاکید کرد: در یک اقدام عملیاتی، سازمان جهادکشاورزی مازندران برنامهریزی کرده است تا پایان سالجاری، هفت "روستا بازار" را در هفت شهر بزرگ استان به مرحله اجرا برساند.
وی در این باره توضیح داد: این روستا بازارها عمدتاً در مناطقی از روستاها و شهرهایی که دارای جمعیت متراکم کشاورزان خُردپا هستند، شکل خواهند گرفت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، اعلام کرد: ایجاد این بازارها، فرصت بسیار خوبی برای عرضه و قابل دسترس کردن محصولات مازاد این کشاورزیهای خُرد فراهم خواهد کرد و به تثبیت درآمد روستاییان کمک میکند.
تیموری، از نقش حمایتی بنیاد برکت در پیشبرد این اهداف قدردانی کرد و گفت: بنیاد برکت در زمینه ترویج مشاغل خُرد در روستاها، بهویژه در حوزههایی مانند گیاهان دارویی و کشاورزیهایی که با سرمایههای کم قابل اجرا هستند و همچنین تشویق به ایجاد بازارهای محلی و روستایی، گامهای بسیار خوبی برداشته و فرصتهای مناسبی را برای تولیدکنندگان مازندرانی ایجاد کرده است.
گفتنی است: نمایشگاههای «روستا آباد» و «رویداد بزرگ جوانی جمعیت و خانواده» توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مازندران، ۲۶ لغایت ۳۰ آبانماه در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی مازندران واقع در قائمشهر برپا بود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه