به گزارش چامه شمال، رویداد ملی "تاثریا" رویکرد این دورهاش را به صنایع تبدیلی کشاورزی اختصاص داده؛ مسالهای که یکی از چالشهای کشاورزی مازندران است.
از دیرباز خامفروشی در مازندران به یک عادت و رویه تبدیل شده و عدم سرمایهگذاری در بخش صنایع تبدیلی موجب گردید محصولات این استان زرخیز، بهای چندانی نداشته و ارزان فروخته شود.
مرکبات و برنج که در صدر تولیدات مازندران قرار دارند به این آفت مبتلا بوده و هیچگاه صنعت را پشتیبان و در کنار خود ندیدند.
رویداد "تاثریا" آمده است تا با مساله قرار دادن صنایع تبدیلی، ایدهها را به ظهور برساند.
"تاثریا" میخواهد تجار و صنعتگران را در کنار دانشهای فناورانه قرار دهد تا گامی اساسی در توسعه صنایع تبدیلی بردارد.
۱۹ آذرماه، مازندران میزبان "تاثریا"
در این راستا، "تاثریا" مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط با این رویداد ملی از جمله سپاه کربلا، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی را در کنار هم قرار داد تا با تشریح رویکردهای این رویداد، آخرین اقدامات صورت گرفته را تببین کنند.
دبیر رویداد "تاثریا" استان مازندران در این ارتباط در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی اظهار کرد: این رویداد با همکاری هلدینگ پیشگامان توسعه فرآیند دانش، مرکز کارآفرینی پارک علموفناوری شریف و پارک علموفناوری استان مازندران برگزار خواهد شد.
محمدهادی موذن افزود: محورهای تخصصی این دوره شامل «فناوریهای نوین فرآوری و بستهبندی»، «زنجیره ارزش هوشمند»، «صنایع لبنی و پروتئینی نوین»، «فناوریهای افزایش ماندگاری محصولات»، «کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی»، «صنایع غذایی نوین»، «تبدیل ضایعات به محصولات با ارزش افزوده» و «فناوریهای نوین در صنایع روغنکشی و عصارهکشی» است.
وی خاطر نشان کرد: مخاطبان این رویداد صاحبان تیمهای استارتآپی، کسبوکارهای پایدار و نوآور و فعالان اقتصاد پیشرو هستند که در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی فعالیت دارند.
دبیر رویداد "تاثریا" استان مازندران یادآور شد: سازوکارهای حمایتی در نظر گرفتهشده برای این دوره شامل حمایت مالی و سرمایهگذاری، تسهیل همکاری صنعتی و توسعه بازار و شبکه توزیع است.
صنایع تبدیلی مازندران فقیر است
دبیر شورای سیاستگذاری رویداد ملی "تاثریا" مازندران را از نظر صنایع تبدیلی فقیر خواند و گفت: متاسفانه جانمایی صنایع تبدیلی در مازندران نیز اشتباه است.
پیام نائینی در جمع اهالی رسانه اظهار کرد: "تاثریا" نه همایش است، نه نمایشگاه و نه کنگره؛ این رویداد یک پلتفرم ملی برای اتصال واقعی صنعت و کسبوکارهای دانشبنیان است.
به گفته وی، تنها کسبوکارهایی اجازه شرکت در این رویداد را دارند که به مرحله فعالیت رسیده باشند.
نائینی افزود: این رویداد، جای طرح آزمایشی نیست؛ جای فناوریهایی است که آماده ارائه خدمت به صنعت باشند.
دبیر رویداد ملی "تاثریا" با اشاره به ماهیت سرزمینی ابن رویداد گفت: انتخاب هر استان براساس مزیت واقعی آن انجام میشود و مازندران با ظرفیت ویژه در تولیدات کشاورزی بهترین گزینه برای میزبانی رویداد صنایع تبدیلی است.
نائینی متذکر شد: بسیاری از صنایع تبدیلی براساس محصولات استان شکل نگرفتهاند؛ برخی حتی ارتباطی با مزیتهای مازندران ندارند.
او افزود: با وجود اینکه مازندران، گیلان و گلستان قطب برنج و مرکباتاند، در زنجیره صنایع تبدیلی این محصولات جایگاه مناسبی نداشته و باید گفت حتی در این بخش، فقیر هستند.
دبیر رویداد ملی تاثریا اعلام کرد: ۱۱ صندوق سرمایهگذاری برای انجام سرمایهگذاری مستقیم در این رویداد حضور مییابند؛ اقدامی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور دشوار اما ضروری است.
نائینی تأکید کرد: خامفروشی محصولات کشاورزی هیچ آوردهای ندارد و باید محصولات فرآوریشده جایگزین صادرات خام شود.
مازندران غنی در تولید، فقیر در صنعت
رئیس پارک علموفناوری مازندران گفت: مازندران غنی در تولید و فقیر در صنعت است.
محمد کاظمیفرد خطاب به اهالی رسانه اظهار کرد: امروز یک ظرفیت ملی در حال شکلگیری است و باید نهایت استفاده را کنیم.
وی افزود: مازندران استانی غنی است اما از نظر امکانات، زیرساخت و همافزایی علمی، فقیر مانده است.
رئیس پارک علموفناوری مازندران با تقدیر از دغدغهمندی اهالی خبر نسبت به معضلات موجود، یادآور شد: متاسفانه بودجه و اعتبارات تخصیصی هیچگاه متناسب با جمعیت و ظرفیتهای استان نبوده است.
کاظمیفرد تصریح کرد: مازندران بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل دارد اما حتی دو بالگرد برای مدیریت بحران ندارد.
وی با اعلام اینکه استان مازندران ۵۰ درصد برنج کشور، ۴۷ درصد مرکبات، ۳۳ درصد جوجه یکروزه و ۱۰ درصد گوشت کشور را تامین میکند، این سوال را مطرح کرد که سهم مازندران از این میزان تولید کجاست؟
رئیس پارک علموفناوری مازندران رویداد «تا ثریا» را فرصتی برای تقویت جایگاه مازندران دانست و گفت: تاکنون ۵ تا ۶ طرح آماده شده، اما انتظار میرود با مشارکت رسانهها تعداد بیشتری طرح ارائه شود.
بخشنامهها بلای جان صادرات
رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز بخشنامهها را بلای جان صادرات دانست و گفت: برخی بخشنامهها به صادرات آسیب میزنند.
علی تقیپور در جمع خبرنگاران رسانههتی گروهی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه مصوب شد که کالاهای آببر عوارض بیشتر بپردازند، اظهار کرد: متاسفانه مرکبات جزو کالاهای آببر قرار گرفته و جریمه میپردازد.
وی ادامه داد: چای، پسته و انگور مجوز گرفتند و از زمره کالاهای آببر خارج شدند اما مرکبات همچنان عوارض صادراتی پرداخت میکند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تأکید بر لزوم حمایت از ایدههای نوآورانه گفت: هر ایدهای که منجر به افزایش بهرهوری و کاهش هزینه در بخش کشاورزی شود، از حمایت کامل اتاق بازرگانی برخوردار خواهد شد.
تقیپور با اشاره به مشکلات صادرات از سال ۹۷ گفت: سیاستهای بانک مرکزی در حوزه سپردهگذاری ارزی و رفع تعهدات، صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است و این رویکرد باید اصلاح شود.
او با اشاره به خسارتهای آفت مگس مدیترانهای افزود: برای صادرات میوههای باکیفیت باید جهادکشاورزی ورود جدیتری داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران رویداد ملی "تاثریا" را بستری برای ورود سرمایهگذاران به پروژههای فناورانه دانست و نقش این برنامه را در توسعه صنایع تبدیلی و صادرات بسیار مهم ارزیابی کرد.
صنایع تبدیلی، زیبای خفته
صنایع تبدیلی نام پُرطمطراقی است که مازندران همچنان در حسرت آن بوده و هیچگاه آن طور که باید، ظهور و بروز نیافته است.
"تاثریا" قصد دارد تا رویکردها، عملیاتی شده و ایدهها به ثمر بنشیند. در این میان همافزایی دستگاههای مرتبط نقش برجستهای داشته و سازمانهای متولی باید کنار هم قرار گیرند و بکوشند صنایع تبدیلی این مهم فراموش شده را به سرانجام برساند.
مازندران توانمند، روزی قوی خواهد شد که کشاورزی و صنعت در کنار هم قرار گرفته و دوشادوش هم به پیش بروند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه