حسین احمدی
به گزارش چامه شمال، ۳ لغایت ۶ دیماه، ساری میزبان نمایشگاه خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران خواهد بود و به دعوت رئیس انجمن قطعهسازان مازندران به نشست خبری در این باب فراخوانده شدم.
راهاندازی سالن کنفرانس تازه تاسیس و درخور، نقیصه برگزاری جلسات را مرتفع کرده و حال و هوای رسمی به این رویداد خبری داده. بخشیهایی ازجمله سیستم گرمایشی سالن هنوز مهیا نشده اما حال و هوای جلسه دوستداشتنی است.
نمایندگان تولید و عرضه خودرو رودرروی خبرنگاران نشستند و از نمایشگاه خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران گفتند و به پرسشهای رسانهها پاسخ دادند.
ظرفیتهای طراحی خودرو لنگ میزند
ابتدا رئیس انجمن قطعهسازان خودرو مازندران با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات در استان، گفت: ظرفیتهای طراحی خودرو در کشور ناکافی است.
محمد ذکریایی اظهار کرد: ظرفیت بالای چینیها برای طراحیهای جدید موجب خواهد شد در آینده واردکننده بسیاری از این طراحیها خواهیم شد.
وی با اعلام اینکه مازندران در صنعت قطعهسازی نقش استراتژیکی داشته و نیازمند حمایت مسئولان است، افزود: با وجود این نقش استراتژیک، صنعت قطعهسازی در استان آنگونه که باید مورد توجه قرار نمیگیرد.
ذکریایی با اشاره به اینکه در سراسر دنیا صنعت محور اصلی توسعه است، یادآور شد: در مازندران نیز صنایع فلزی، چوب و کاغذ شناختهشدهتر هستند اما صنعت خودرو و قطعهسازی با وجود اهمیت فراوان، هنوز جایگاه واقعی خود را در نگاه عمومی و حتی برخی مدیران ارشد استان پیدا نکرده است.
رئیس انجمن قطعهسازان خودرو مازندران با اشاره به رتبه چهارم مازندران در صنعت قطعهسازی کشور، گفت: اگرچه تعداد واحدهای قطعهسازی در استان نسبت به برخی استانهای صنعتی کشور کمتر است، اما تأثیرگذاری آنها بسیار بالاست و برخی شرکتهای مازندران به گونهای در زنجیره تأمین صنعت خودرو نقش دارند که با توقف تولید آنها، تولید خودرو در کشور نیز متوقف میشود.
ذکریایی با بیان اینکه در یکی از این شرکتها اگر قطعات خود را تحویل ندهد، خودرو اصلاً از خط تولید خارج نمیشود، ادامه داد: در یکی از شرکتها حدود ۲۰ قطعه کلیدی تولید میشود و نبود این قطعات نیز تولید خودرو را متوقف میکند.
عضو هیئتمدیره انجمن قطعهسازان کشور به موضوع تزریق ۴۰ همت نقدینگی به دو خودروساز ایران خودرو و سایپا به شرط پرداخت به قطعهسازان اشاره کرد و گفت: این مبلغ دو هفته پیش تصویب شد تا مشکلات مالی خودروسازان و متعاقباً قطعهسازان کاهش یابد اما هنوز اجرایی نشده است.
ذکریایی با انتقاد از تأخیر در اجرای این مصوبه افزود: در همان روزی که این ۴۰ همت تصویب شد، دلار حدود ۱۰۵ هزار تومان بود امروز دلار به ۱۲۳ هزار تومان رسیده است یعنی ارزش این تزریق مالی به دلیل همین تأخیر کاهش یافت که متأسفانه در کشور ما اقدام بهموقع کمتر اتفاق میافتد و این یکی از چالشهای اصلی صنعت است.
وی افزود: اگر عملکرد ایرانخودرو در این دوره نبود، بسیاری از ۱۲۰۰ قطعهساز کشور با بحران شدید مواجه میشدند و انتظار داریم سایپا نیز به افراد شایسته واگذار شود.
عضو هیئتمدیره انجمن قطعهسازان کشور توضیح داد: انجمن قطعهسازان کشور چارچوبی برای واگذاری سایپا ارائه کرده و تأکید دارد مدیریت این شرکت باید به افراد دارای شایستگی و توان مدیریتی روشن سپرده شود.
ذکریایی به ظرفیت مناطق آزاد برای توسعه صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: با همکاری ایرانخودرو امیدواریم خودروهای ملی با ویژگیها و استانداردهای مناسب برای عرضه در مناطق آزاد تولید شوند و قرار است در نمایشگاه پیشرو جلسات هماندیشی مهمی برگزار شود.
رتبه چهارم مازندران در صنعت قطعهسازی
نماینده شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) در منطقه شمال کشور نیز در این نشست رسانهای گفت: مازندران در صنعت قطعهسازی جایگاه ویژهای داشته و در رتبه چهارم کشور قرار دارد و از بسیاری از استانهای صنعتی مانند تبریز و اصفهان نیز جلوتر هستیم.
محمدرضا فلاح افزود: در حالی که تصور عموم مردم از مازندران صرفاً کشاورزی است، این استان در حوزه خودرو نیز ما حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بهعنوان نمونه، سایت تولید خودرو در بابل روزانه حدود ۱۵۰ دستگاه اتومبیل تولید میکند که نشاندهنده ظرفیت بالای صنعتی استان بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وی با بیان اینکه مازندران تقریباً در تولید تمام قطعات خودرو نقش دارد، یادآور شد: بخش قابل توجهی از این قطعات، ایمنی، حساس و تکسورس هستند؛ یعنی فقط در این استان تولید میشوند و توقف تولید آنها مستقیماً به توقف خطوط تولید خودرو در کشور منجر میشود.
فلاح خاطرنشان کرد: این گستره وسیع تولید در مازندران نشاندهنده اهمیت بالای استان در زنجیره تأمین خودرو بوده و حمایت جدی مسئولان و برنامهریزی هدفمند را میطلبد.
نماینده شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) در منطقه شمال کشور با اشاره به اهمیت نمایشگاه گفت: نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات مازندران، تنها رویداد رسمی در این حوزه در استان است که بر اساس تقویم سازمان توسعه تجارت ایران برگزار میشود و مشارکت شرکتهای بزرگ خودروسازی و زنجیره تأمین در این نمایشگاه اهمیت ویژهای دارد.
فلاح با اشاره به گستره و ابعاد نمایشگاه توضیح داد: این دوره از نمایشگاه با توسعه بخشهایی نظیر خودرو، خدمات پس از فروش، تجهیزات تولید و صنایع وابسته برگزار میشود و پیشبینی میکنیم با استقبال گسترده فعالان صنعت روبهرو شود.
وی بر اهمیت حضور یکپارچه شرکتهای زنجیره تأمین گروه صنعتی ایرانخودرو تأکید کرد و گفت: مشارکت این شرکتها، این نمایشگاه را به یکی از مهمترین گردهماییهای صنعتی شمال کشور تبدیل خواهد کرد و فرصتی مناسب برای تبادل تجربه، توسعه همکاریها و معرفی ظرفیتهای صنعتی استان فراهم میکند.
پویایی اقتصاد با برپایی نمایشگاه خودرو
قائم مقام شرکت نواخودرو شمال با بیان اینکه بزرگترین نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات در مازندران، تنها یک نمایشگاه فروش نیست، بلکه بستری برای فرصتهای جدیداست، از حضور فعال این شرکت با سبد کاملی از محصولات و خدمات در این نمایشگاه خبر داد.
سامان صادقزاده ضمن تأکید بر توسعهمحور بودن بزرگترین نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات در مازندران، اظهار کرد: این رویداد که از سوم دیماه به مدت چهار روز برگزار میشود تنها یک نمایشگاه فروش نیست، بلکه یک بستری برای ایجاد فرصتهای جدید برای عموم مردم و فعالان صنعتی منطقه خواهد بود.
وی اعلام کرد: این نمایشگاه با هدف توسعه برگزار میشود و این توسعه تنها مربوط به فروش یا عرضه محصولات نیست، بلکه شامل فرصتهای جدید برای عموم مردم و تمام فعالان این صنعت است.
صادقزاده تأکید کرد: در حال حاضر، شرایط و وضعیت اقتصادی کشور برای فعالان این حوزه با چالشهایی همراه است که باید این چالشها و تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.
قائم مقام شرکت نواخودرو شمال ابراز امیدواری کرد: برگزاری موفق این نمایشگاه باعث شود تا امید به بازار خودرو و صنایع وابسته در منطقه بازگردد.
صادقزاده در مورد حضور شرکت خود در این رویداد مهم، توضیحاتی ارائه داد و گفت: نواخودرو شمال در این نمایشگاه با سبد کامل محصولات خود، از جمله خودروها و خدمات پس از فروش، حاضر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه مازندران به لحاظ استراتژیک، موقعیت بسیار خوبی دارد، خاطرنشان کرد: این استان نیازمند چنین بسترهایی است تا بتواند پتانسیلهای خود را به نمایش بگذارد.
قائم مقام شرکت نواخودرو شمال ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی است تا نواخودرو شمال بتواند خدمات جدید خود را به عموم مردم و متقاضیان معرفی کند.
صادقزاده بر لزوم حمایتهای همه جانبه از صنعت خودرو و قطعات برای رشد پایدار تأکید کرد و افزود: برگزاری چنین رویدادهایی منجر به افزایش سهم بازار و پویایی بیشتر در اقتصاد منطقه شود.
وی در پایان از تمام افرادی که برای برگزاری این نمایشگاه بزرگ و ایجاد این بستر تلاش کردند، قدردانی کرد و یادآور شد: نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات مازندران با حضور ۴۰ شرکت فعال خودرو و لوازم یدکی ۳ لغایت ۶ دیماه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ برگزار میشود.
حضور ۴۰شرکت فعال صنعت خودرو، قطعات و لوازمیدکی
مدیر نمایشگاه بینالمللی نیاوران ساری نیز از برگزاری نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران خبر داد و گفت: استان مازندران ظرفیت و نیروی انسانی لازم برای تبدیل شدن به قطب صنعت و بازار کشور را دارد و برگزاری نمایشگاه امسال یکی از مهمترین نشانههای این توانمندی است.
علیاصغر رحمانی با اعلام اینکه نمایشگاه امسال در فضای مفیدی به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع برگزار میشود، افزود: این نمایشگاه بزرگترین رویداد تخصصی صنعت خودرو و قطعهسازی در شمال کشور است و تاکنون حدود ۴۰ شرکت معتبر و فعال صنعت خودرو، قطعات و لوازم یدکی حضور خود را قطعی کردند.
مدیر نمایشگاه بینالمللی نیاوران ساری با اشاره به زمان برگزاری رویداد، یادآور شد: این نمایشگاه سوم تا ششم دیماه ۱۴۰۴ برگزار میشود و ساعت بازدید ۱۶ تا ۲۲ تعیین شده و میزبان بازدیدکنندگان از سراسر کشور، بهویژه استانهای شمالی خواهیم بود.
نشست تخصصی انجمن قطعهسازان خودرو کشور برگزار میشود
مجری نمایشگاه که شرکت نکتهنگاران پارسی است، به برنامههای جانبی نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران اشاره کرد و گفت: در این رویداد چند رونمایی صنعتی خواهیم داشت که شامل محصولات جدید قطعهسازان و تجهیزات تولید است و علاوه بر این، نشستهای تخصصی با حضور مدیران صنعت خودرو و تأمینکنندگان قطعات برنامهریزی شده است.
هاشم حکمه افزود: همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست تخصصی انجمن قطعهسازان خودرو کشور در ساری برگزار خواهد شد که اهمیت این دوره از نمایشگاه را دوچندان میکند.
مجری نمایشگاه خودرو گفت: امسال برنامههای فرهنگی جذابی را نیز همزمان با نمایشگاه برگزار میکنیم که جزئیات این برنامهها بهزودی اعلام میشود و از رسانهها برای پوشش آنها دعوت خواهیم کرد.
حکمه گفت: چند مجموعه تولیدی و صنعتی در این نمایشگاه بخشهایی از خطوط تولید یا دستاوردهای جدید خود را معرفی خواهند کرد.
وی تأکید کرد: امیدوارم با همراهی رسانهها، فعالان صنعت و حمایت مسئولان استانی، نمایشگاه امسال به یک رویداد ملی تبدیل شود و جایگاه صنعت خودرو و قطعهسازی مازندران بیش از پیش نمایان شود.
پرسشها بیوقفه میآیند
نشست خبری نمایشگاه خودرو به پایان رسید اما پاسخ برخی پرسشها را دریافت نکردم. پرسشهایی از قبیل: چه زمانی کیفیت خودروها متناسب میشود؟ چرا بازار پُر از قطعات یدکی تقلبی است؟ چرا کیفیت قطعات نسبت به گذشته پایینتر آمده است؟ چرا ایرانیها نمیتوانند در خرید خودرو به راحتی دست به انتخاب بزنند؟ و چگونه میشود مقایسهای از چند خودرو را توامان و حضوری دریافت کنند؟
صنعت خودرو با چالشهای فراوان دست و پنجه نرم میکند و سوالات بسیاری نیز در رابطه با وضعیت این صنعت باقی مانده که امیدوارم در حین برگزاری نمایشگاه، منِ خبرنگار و بازدیدکنندگان به پاسخهای روشن و مبرهنی دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه