"شُورکا" سرزمینِ کتاب
گزارش تصویری

"شُورکا" سرزمینِ کتاب

مصاحبه‌ای در شهرستان جویبار رقم می‌خورد اما قرار نیست با قهرمانانِ کشتی گفتگو کنم. با حسن یزدانی پُرمدال، کمیل قاسمی عزیز یا آقا کامران قاسمپور. این‌بار با پهلوانِ عرصه فرهنگ ملاقات دارم. آموزگاری که بواسطه پدرانگی برای کتاب، در تاریخ جویبار ماندگار شد.

حسین احمدی

به گزارش چامه شمال، شیدالله رستخیز شورکایی مسئول کتابخانه مشارکتی شورکا که دکترای علوم قرآنی داشته و دبیر بازنشسته است، می‌گوید: ایده راه‌اندازی کتابخانه در سال ۱۳۷۴ در روستا شکل گرفت و در آن زمان زیرنظر واحد ترویج جهادسازندگی قائم‌شهر فعالیت‌مان را آغاز کردیم.

وی می‌افزاید: در سال ۱۳۸۴ فرزند مرحوم حاج میرعیسی هاشمیان ۲۵۰ مترمربع زمین را برای ساخت کتابخانه روستا اختصاص می‌دهد و پس از ۶ سال فعالیت عمرانی در سال ۱۳۹۰ کتابخانه به بهره‌برداری می‌رسد و نام پدر بزرگوارشان بر سَر درِ کتابخانه نقش می‌بندد.

کتابخانه مان ۳ طبقه دارد و زیربنای آن ۱۳۰ مترمربع است.

به اتفاق آقای رستخیز از بخش‌های مختلف کتابخانه بازدید می‌کنیم. کتابخانه روستای "شورکا" ۳ طبقه دارد که شامل مخزن کتاب، سالن مطالعه کودکان، سالن مطالعه مجزای خواهران و برادران، کلاس آموزشی و سالن همایش است.

سالن مطالعه خواهران مزین به نام مرحومه خورشید فضلی، سالن مطالعه برادران بنام مرحوم نورعلی درویشی و سالن همایش نیز منقوش به نام مرحومه نسبیه ذبیحی است. این اسامی نشان می‌دهد شورکا خیّرپرور است و مردمانش قدردان بخشنده‌های سرزمین‌شان هستند.

یکی از ویژگی‌های بارزی که کتابخانه مشارکتی روستای شورکا دارد این است که تک‌تک تجهیزات آن توسط خیری هدیه شده و نام اهداکننده بر روی قفسه‌های کتاب، میز و صندلی‌ها، پنکه، کولر، یخچال و آبسردکن نقش بسته. به‌عنوان مثال نجاری قفسه‌ها را محمدرضا اصغری و علی قنبرنژاد به سرانجام رساندند‌. کولر یادبود مرحوم سعید قلی‌زاده است و بر روی یخچال، نام مرحوم احمد مرادی نقش بسته. سکینه اصغریان اهداکننده پنکه و مرحوم حاج نعمت سیفی بخاری را هدیه کرده است.

صندلی‌ها را مرحوم حاج یعقوب رنجکش و همسرش مرحومه صدیقه درویشی خریداری کرده‌اند. و آبسردکن نیز یادبود کودک مرحوم امیرعلی قمی است.

در سالن همایش، تمثال ۱۶ شهید روستای شورکا نصب شده و در کنارش اسامی خیّرین درگذشته کتابخانه مرحوم حاج عیسی هاشمیان چشم‌ها را خیره می‌کند. خیّرینی که دیگر در بین ما نیستند اما ردّ پایشان همچنان باقی است. برای ۲۲ خیّر درگذشته این کتابخانه، فاتحه‌ای قرائت و برای خداحافظی راهی طبقه همکف می‌شویم.

انتهای پیام/

گزارش مبسوط را اینجا ( رستگاری در "شُورکا" https://chameshomal.ir/4479 ) بخوانید

تصاویر خبر


ارسال دیدگاه