به رنگِ مرگ
حوضچه آبگیر نیروگاه نکا در گل و لای دست و پا می‌زند

به رنگِ مرگ

این روزها حوضچه آبگیر نیروگاه شهید سلیمی نکا اوضاع و احوال مناسبی نداشته و گل و لای امانش را بریده است.

حسین احمدی

به گزارش چامه شمال، عقب نشینی خزر، تهدیدی جدی برای این حوضچه بوده و گل و لای موجب شده است توان تولید برق در این نیروگاه کاهش یابد.

روند موجود نگران‌کننده است و اگر درمان اورژانسی در دستور کار قرار نگیرد، مرگ که در چندقدمی این حوضچه پرسه‌ می‌زند، جانش را خواهد گرفت.

کاهش ۵۰۰ مگاواتی برق در نیروگاه نکا

طی روزهای گذشته وزیر نیرو به اتفاق مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور در این نیروگاه حضور یافته و از نزدیک وضعیت این حوضچه را مورد بررسی قرار دادند.

در این بازدید، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق مازندران خواستار رفع تهدید عقب‌نشینی سطح آب خزر در توليد برق واحدهای نیروگاه شهید سلیمی نکا شد و گفت: عقب‌نشینی آب دریای خزر بر سیستم خنک‌کاری واحدهای بخار نیروگاه نکا تاثیر گذاشته است.

محمدرضا عابدی بر لزوم اقدام سریع جهت رفع این چالش که منجر به محدودیت ۵۰۰ مگاواتی تولید برق نیروگاه در پیک تابستان سالجاری گردید، تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر تعریف استراتژی کوتاه و بلندمدت، خواستار رفع این چالش با روش‌هایی ازجمله لایروبی فوری حوضچه آبگیر و آوردن آب از اعماق دریا شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق مازندران همچنین بر اقدامات فوری در این زمینه از جمله موافقت با پیشنهاد استفاده از خدمات و تخصص قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اشاره کرد.

عابدی خواستار همراهی کلیه دستگاه‌های اجرایی استان جهت انجام این پروژه ملی اعم از صدور مجوزهای لازم جهت انعقاد قرارداد و صدور مجوزهای زیست محیطی، منابع طبیعی و صمت جهت برداشت ماسه و گل و لای از بستر حوضچه شد.

وی در پایان خطاب به استاندار مازندران، خواستار همراهی جدی دستگاه‌های اجرایی در جهت رفع این معضل شد.

آب، چالش جدی نیروگاه نکا

همچنین مدیرعامل برق حرارتی کشور که خردادماه گذشته بازدیدی از نیروگاه نکا داشته، تأمین آب را چالش‌ جدی این نیروگاه خواند.

عبدالرسول پيشاهنگ در جریان این بازدید، تأمین آب این نیروگاه را به عنوان چالش‌ جدی این مجموعه عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش سطح آب دریا برای سیستم خنک‌کاری و کمبود آب مصرفی واحدها برای تولید بخار، لازم است که عملیات رفع نواقص فاز اول و به مدار آوردن فاز دوم سیستم آب شيرين‌كن آب دریا و لایروبی حوضچه آبگیر نیروگاه با جدیت هرچه بیشتر در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است: حوضچه آبگیر نیروگاه نکا جهت تامین آب خنک کن مبدلهای حرارتی عمده این نیروگاه، آب را از طریق دریای خزر دریافت می‌کند که در سال 1372 و بعد از بالا آمدن سطح آب دریا، از حالت باز به یک حوضچه بسته تغییر داده شد.

از آن زمان آبگیری از طریق تعدادی لوله از دریا به حوضچه انجام گردید و این امر پس از پایین آمدن سطح آب دریا در سالهای بعد از آن باعث ایجاد محدودیت آب خنک‌کن و در نتیجه محدودیت تولید در نیروگاه شده بود بطوریکه در زمستان سال 1390 طی هفت مرحله نیمه بار شدن واحدها، محدودیت تولید به شبکه اعمال گردید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه