بازنشستگان فولاد شنیده شدند
واکاوی چالش‌های پیشکسوتان صنعت فولاد در ساری؛

بازنشستگان فولاد شنیده شدند

مشکلات و تنگناهای بازنشستگان صنعت فولاد روی میز نقد و بررسی قرار گرفت و شنیده شد.

به گزارش چامه شمال، طی نشستی که با حضور مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد کشور و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در شرکت دخانیات مازندران برگزار شد، بازنشستگان این صنعت، صریح و بی‌پروا، چالش‌های پیش‌رو را مطرح و خواستار حل مشکلات‌شان شدند؛ معضلاتی از جنس درمان و حقوق.

بازنشستگان فولاد مازندران که بخشی از جامعه ۸۳ هزار نفری این مجموعه در کشور هستند در حضور مسئولان به بیان مشکلات مربوط به درمان و همسان‌سازی حقوق پرداختند و بر حل ریشه‌ای این موارد تأکید کردند.

در این جلسه ابتدا به موضوع درمان بازنشستگان صندوق فولاد پرداخته و گلایه‌‌هایشان عنوان شد. عمده اعتراضات به سمت داروخانه‌ها و بیمارستان‌های طرف قرارداد، سوق داشت و در نهایت مقرر شد در اسرع وقت این نقیصه برطرف شود.

خانواده صندوق فولاد ۸۳ هزار نفری است

مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد کشور در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار کرد: از ۸۳ هزار جامعه هدف این صندوق در کشور، ۷ هزار و ۵۰۰ بازنشسته در مازندران و از این تعداد، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه سوادکوه هستند.

سیدحجت کاظمی افزود: حسب دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مازندران سفر کردیم تا برای مشکلات بازنشستگان فولاد چاره‌اندیشی شود. یکی از آنها درمان بود، چراکه این قشر سالیان سال در مشاغل سخت مشغول بکار بودند لذا به یک درمان ویژه نیاز دارند.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش نمایندگان بازنشستگان، در قرادادی که بیمه آتیه‎سازان حافظ با آنها بسته بود این بیمه عقد قراردادی با نمایندگان در شهرستان‌ها ندارد لذا مقرر شد در اسرع وقت بیمه آتیه‌سازان در مراکزی که عقد قرارداد ندارد این امکان را فراهم کند و قرارداد را در جهت خدمت به این عزیزان انجام بدهد.

پای کار هستیم

موضوع دوم نیز مربوط به دغدغه بازنشستگان فولاد به قانون همسان‌سازی بود که در سال ۱۳۹۹ شکل گرفت و در این زمینه نیز مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد کشور اعلام کرد: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نظرات و مطالبات بازنشستگان را شنیدند و قرار شد با هم جلسه‌ای را با حضور وزیر تعاون داشته باشیم تا راهکار‌هایی را در جهت رفع مشکل عملیاتی کنیم‌. و اگر نیاز به اصلاح قانون و سایر آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باشد آن را انجام دهیم.

کاظمی همچنین به بحث اجرای همسان‌سازی مرتبط با سالجاری اشاره و تصریح کرد: طبق قانون برنامه هفتم و قانون بودجه سال جاری مقرر شد که حقوق بازنشستگان به میزان ۹۰ درصد حقوق شاغلان افزایش پیدا کند، که این هم در سه سال باید عملیاتی شود. سال اول حدود ۴۰ درصد، و دو سال بعد هر کدام به میزان حدود ۳۰ درصد همسان‌سازی باید انجام شود.

وی ادامه داد: قانون مرتبط با آن ابلاغ شد و دولت نیز آیین نامه‌ای را ابلاغ کرد، اما این آیین‌نامه نیاز به اصلاحاتی داشت که وزارت تعاون نظرات بازنشستگان را پذیرا شد و قرار شد با حضور وزیر و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اگر نیاز به اصلاحی دارد صورت بگیرد. به محض اینکه اصلاح شود احکام مربوط به آن نیز ابلاغ و افزایش حقوق اعمال می‌شود.

مخالف اقدامات مقطعی هستم

همچنین علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مخالف اقدامات مقطعی مُسکنی هستم.

وی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ای و نارضایتی‌های ایجادشده برای جامعه هدف، گفت: مشکلات مرتبط در حوزه درمان تکمیلی و مستقیم و پایه بازنشستگان را شنیدیم، تصمیمات خوبی در جلسه گرفته و مقرر شد در کوتاه‌مدت توسط صندوق بیمه‌گر، مشکلات را در سوادکوه، قائم‌شهر و ساری که جایگاه و پایگاه آنهاست را حل و رفع کنند.

بابایی کارنامی افزود: در درازمدت نیز جلسه‌ای با حضور وزیر تعاون با پیشنهاداتی که خود صندوق ارائه دادند، تصمیمات ریشه‌ای و متناسب با شأنیت این بازنشستگان اخذ شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار باید ریشه‌ای دنبال شود و مُسکن‌وار نباشد، ادامه داد: باید کار اساسی برای ۸٠ هزار بازنشسته در صندوق فولاد صورت پذیرد و نمی‌پذیرم که دو ماه دیگر کارگران فولاد تجمع کنند و بیاییم جلسه بگذاریم تا حل شود.

بابایی کارنامه با اشاره به اینکه در حوزه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دو بحث داریم، تصریح کرد: یکی مربوط به سال ۱۳۹۰ به بعد است که مطالبه دارند و باید یک جلسه کوتاه‌مدت و پیگیری درازمدت داشته باشیم. اما در بحث اجرای قانون ۴۰، ۳۰، ۳۰ که در قانون برنامه هفتم برای بازنشستگان لشکری، کشوری، تأمین اجتماعی و فولاد هم هست، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق حمایت پیگیری می‌کنیم تا بازنشستگان ما کمترین مشکلات را داشته باشند.

گفتنی است: نشست بررسی مشکلات حوزه درمان و حقوق بازنشستگان صندوق فولاد با بازدید اعضای حاضر از خط تولید شرکت دخانیات ساری به پایان رسید.

انتهای پیام/

تصاویر خبر


ارسال دیدگاه